In welke volgorde moet ik de Marvel films kijken?

Om de "rode draaad" of chronologische volgorde te snappen van de personages zoals Captain America, de Hulk, spiderman etc wil ik vanaf het "begin" de films kijken. Maar waar begin ik? En welke films moet ik zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (4)

Met spiderman 1 2 en 3 beginnen is het best misschien en anders wolverine en xmen samen verder ben ik ook geen expert
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat behoort niet tot de Marvel Cinematic Universe: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marvel_Cinematic_Universe
Spider-Man is wel van Marvel Comics, maar geen onderdeel van de overkoepelende verhaallijn.
Volgens de officiele Marvel tijdlijn is het eerst Thor, dan Captain America en dan Iron Man 1 en 2.
Om allles op chronologische volgorde te bekijken.
http://www.ifc.com/wp-content/uploads/2012/05/marvel-movie-timeline.jpg

Toegevoegd na 2 minuten:
Thor
Captain America
Iron Man
Iron Man 2
The Incredible Hulk
The Avengers

Toegevoegd na 9 minuten:
Iron Man 3 staat hier niet bij vermeld, die is ook nog niet zo lang uit.
Weet niet precies waar die in thuis hoort, maar ik gok na The Avengers.
The Incredible Hulk is uit 2008, er is ook een Hulk film uit 2003, maar die is iets anders en niet zo goed volgens mij.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iron Man 3 moet het rijtje afsluiten, want hierin worden verwijzingen gemaakt naar The Avengers.
Ritsuka
10 jaar geleden
Die komt nog voor the Avengers dan? Ik heb hem wel gezien, maar het is een tijdje geleden
Het maakt niet zo heel veel uit, als je Avengers maar als laatst kijkt. Iron Man 3 heb ik nog niet gezien, dus ik weet niet of daar nog fragmenten uit de voorgaande films in voorkomen. De volgorde maakt dus niets uit, alleen Avengers het laatst, want die brengt de, verder totaal verschillende, verhaallijnen uit Thor, Iron Man, Hulk, CA e.d. bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Avengers Endgame is uit, dus een update liijkt me op zijn plaats :)

In principe zijn er 2 "standaard" manieren om een goede Marvel marathon te houden:
De release volgorde (de volgorde waarop de films zijn uitgebracht): https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Marvel_Cinematic_Universe_films

De chronologische volgorde (de chronologische volgorde binnen het Marvel Cinematic Universe zelf): https://junkee.com/marvel-cinematic-universe-chronological-order/204537

En dan nog een andere volgorde die ik tegengekwam waar ik zelf fan van ben; een thematische volgorde. Eigenlijk is dit de chronologische volgorde met een aantal aanpassingen zodat de structuur van de kijkervaring vloeiender aanvoelt: https://rebelonline.nl/volgorde-marvel-films/