Hoe heet de film of serie die begin jaren 90 werd uitgezonden op tv over een zigeunerfamilie in de tweede wereldoorlog?

De zigeunerfamilie moest naar een kamp. Onderweg zetten ze een dochtertje uit de trein, die werd meegenomen door een vrouw, zodat dat meisje niet naar het kamp hoefde. De vader speelde viool en moest bij de gaskamers spelen. Hij speelde ook viool toen zijn vrouw naar de gaskamer moest.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

"En de violen zwegen" is de titel van een boek dat als serie op de televisie kwam. De film heeft de Engelse titel "And the violins stopped playing". Geschreven en geregisseerd door Alexander Ramati.
Roman woont met zijn familie in Warschau, waar ze de kost verdienen door muziek te maken op feesten en in restaurants. Als ze door een bevriende Pool gewaarschuwd worden dat de nazi's ook de zigeuners op gaan pakken, willen ze hun families in het zigeunerkamp waarschuwen. Die willen er niets van horen, ze hebben immers goede contacten met de Duitsers? Maar de dreiging komt dichterbij, en tenslotte besluiten ze te vluchten, naar Hongarije, op dat moment nog een onbezet land. In 1943 vallen de Duitsers daar ook binnen en de overgebleven zigeuners worden naar Birkenau gebracht. Daar woont en werkt de arts Mengele, die gruwelijke experimenten uitvoert met en op de zigeuners.
Amadea