Hoe heet die film ook alweer waarin er sporter goed presteert en uiteindelijk toch een man blijkt te zijn?

Beste mensen,

Ik pieker me al een week suf: hoe heet die film ook alweer waarin er (volgens mij een duitse) sportvrouw goed presteert en uiteindelijk toch een man blijkt te zijn... Volgens mij iets met Berlin 19** ofzo maar ik weet het echt niet meer... Wie kan mij helpen?

Gert

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Berlin 1936:

Het verhaal over atlete Gretel Bergmann. Een Joodse atlete die eerst werd teruggehaald naar Duitsland om Amerika van een boycot te laten afzien maar die een maand van tevoren alsnog werd vervangen door iemand anders. Haar vervangster bleek een man te zijn:

Dora Ratjen verving Bergmann bij het hoogspringen. Met een sprong van 1 meter 58 eindigde Ratjen op een vierde plek net naast het podium. De Hongaarse Ibolya Csak won, met een sprong van … 1 meter 60.

Twee jaar later baarde Ratjen opzien door op de Europese Kampioenschappen met een wereldrecordsprong van 1 meter 70 de titel op te eisen. Op de terugreis viel het een aantal medereizigers echter op dat de Duitse atlete baardgroei had, en na een onderzoek door een arts bleek dat Ratjen een man was. Horst Ratjen, zoals hij echt heette, raakte zijn record en titel kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is het misschien Berlin 36? Deze film is uitgekomen in 2009.

Berlijn '36 is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de joodse hoogspringster Gretel Bergmann, die op de Olympische spelen in het Berlijn van 1936 de favoriet was voor de gouden medaille. Om een mogelijke overwinning van Bergmann te verhinderen, regelden de nazi's dat Marie Ketteler, in het echt een man, als tegenstander moet optreden tegen Bergmann...