Bestaan er films waarin duidelijk wordt getoond dat mensen van vroeger geen vleeseters waren?

Ik hoor hier en daar dat mensen van (heel) vroeger geen vleeseters waren en dat ze alleen maar vlees aten bij gebrek aan plantaardige voedingsmiddelen, klopt dat?

Indien wel, bestaan er films dat hierop gebaseerd zijn?

Zo ja, welke?

Dank bij voorbaat

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Toen wij nog in de bomen hingen, meer dan 3 miljoen jaar geleden, waren we omnivoren, zoals de mensapen nu: we aten vooral groenten en fruit, en af en toe, als we de kans kregen, een beetje vlees. Maar toen we als gevolg van een globale opwarming van het klimaat noodgedwongen naar open landschap moesten, waar groenten en fruit schaarser zijn dan in een woud, dienden we ons aan te passen, of we zouden het niet gehaald hebben. We evolueerden geleidelijk in de richting van meer vlees eten, waarschijnlijk via een tussenfase van het exploreren van karkassen. http://www.knack.be/opinie/columns/dirk-draulans/de-mens-is-een-carnivoor/opinie-4000086455394.htm Er is een mooie film van Jean-Jacques Annoud La Guerre du Feu (1981) Ook The CLAN OF THE CAVE BEAR is een film die gaatover de oermens. Toegevoegd na 3 minuten: Dat zijn dus geen films over mensen die uitsluitend planten aten. Want zelfs toen we nog "apen" waren, aten we al af toe vlees.

Persoonlijk denk ik dat dit niet klopt, maar zeker zal niemand het weten. Het lijkt mij alleen stug dat mensen vlees aten door een gebrek aan plantaardig voedsel. Daarvan was er immers veel meer dan van vlees, en vlees vind je alleen ergens waar ook planten zijn. Lastige maar goede vraag, het is niet makkelijk dit te beantwoorden omdat we hiervoor moeten uitgaan van wat wetenschappers kunnen afleiden uit botten/kiezen uit die tijd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100