Een horrorfilm is een film waarin het verhaal draait om angst, met een bovennatuurlijke, onverklaarde, onbekende of niet-normale oorzaak.
Is de bron van de angst een reele of zelfs potentieel reele, dan spreken we van een thriller.
Maar ook horrorfilms heb je in soorten en maten. Spookverhalen, de klassieke drieling vampier/weerwolf/zombie , buitenaardse monsters (al heeft het dan soms raakvlakken met science fiction) , demonen, geestverschijningen, levende doden in alle soorten en maten, vallen allemaal onder de noemer horror.
Sommige horrofilms moeten het hebben van de onderhuidse spanning zonder dat je echt veel ziet, andere draaien juist helemaal om de effecten en staan bol van het bloed, afgehakte ledematen en gillende meisjes. Niet mijn favoriete genre moet ik zeggen. In deze groep vind je films als Vrijdag de 13e, Halloween, Saw etc.
De beste films hebben een combinatie van beiden, zoals het wat gedateerde maar nog steeds sterke Hellraiser (1 alleen trouwens), the Blair Witch Project (verrassend genoeg ook deel 2) , of (mijn dochters favoriet) Ginger Snaps.
Een speciale groep vormen de horrorfilms waarin ook de nodige grappige elementen zitten, zoals an American Wherewolf in London. Latere producten als Scream ben ik overigens weer minder van gecharmeerd.
Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en vergeet de Japanse horrorfilms niet ; ook de Amerikaanse remakes. Vaak ijzersterk.