Hoe wordt een film gefinancierd?

Het maken van een bioscoopfilm is vaak erg duur. Hoe wordt zo'n film gefinancierd, en wie doet dat?

Is het bijvoorbeeld een regisseur die besluit een film te maken? Zo ja, hoe komt hij aan het benodigde geld?

Of is het iemand anders die besluit een film te maken en die daartoe een regisseur inhuurt? Zo ja, hoe komt die persoon dan aan het benodigde geld?

Of gaat het nog weer anders?

11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt ook geld binnengehaald in de vorm van reclame bv auto merken . sigaretten . gebouwen waar reclame op staat .

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat vele mensen denken is niet de regisseur de baas maar de producent. De producent (geldschieter) besluit om een film te gaan maken. Dit persoon zoekt dan naar mede-investeerders, daarna gaat het productiebedrijf een regisseur, acteurs en een crew zoeken. Het geld kan komen van subsidies, private investeerders, maar ook bedrijven. Film is slechts een produkt waarbij winst maken de hoofdprijs blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet veel anders dan iemand met een idee maar zonder geld. Die zoekt financiers die een deel van de opbrengst krijgen.

Als een filmmaatschappij iets in een film ziet is het makkelijker want de filmmaatschappij heeft al geld van eerdere films die goed liepen.

Ander voorbeeld: http://www.nu.nl/film/2447236/filmmakers-zoeken-financiering-via-internet.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een beetje productie maatschappij is zelfvoorzienend. en de maatschappijen hebben het geld. een vervelend zinnetje maar: wie betaalt bepaald. ik neem aan dat ideen normaliter bij hun gepicht moeten worden. de blockbusters kosten tegenwoordig zo'n 80 miljoen maar brengen het driedubbele op. dit geld niet voor elke film maar de grote maatschappijen zoals sony maken over het geheel winst zat.

in nederland was er altijd staatsgeld voor films. nu word er via internet geld ingezameld en zal het geld van instersteerders of giften moeten komen.