Kan alles uitgezonden worden als er maar een waarschuwing aan voorafgaat?

Voor mijn werk moest ik een videoband 'spotten'. Het gaat over een mafkees die mensen martelt. Tot zo ver niets nieuws, 't is maar gespeeld.
Aan het begin echter, wordt een gruwelijk filmpje getoont van honden die levend gevilt en gemarteld worden en nog na liggen te janken wanneer alles achter de rug is.

Ik heb nu al 2 dagen 'last' van die beelden die op willekeurige momenten weer bij mij boven komen drijven.

Nu staat er aan het begin van de film (die ik dus als laatste 'spot') een tekst dat er schokkende beelden zijn, voor meer info 'P.E.T.A' een erg ter discussie staande dierenrechtenorganisatie.

Kan dit zomaar? Je kan toch ook geen materiaal van moorden en martelingen zomaar laten zien, al zit het achter een decoder?
Waar kan ik regelgeving hieromtrend vinden?

De film heet trouwens SEED voor mensen die het wel 'leuk' vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk zie je op journaal ook redelijk schokkende beelden maar zelfs daar is enige vorm van censuur toegepast..

12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als er voor die beelden worden vertoond expliciet aangegeven staat, dat er schokkende beelden te zien zijn, kun je alsnog besluiten de film niet te gaan zien.
Het mag/kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland wel volgens mij. In Groot Britannië niet. Ik weet niet of de verboden films wel in Nederland te verkrijgen zijn, maar deze films worden dus wel gekeurd.

Zolang er vooraf gewaarschuwd wordt en er een leeftijds advies wordt gegeven zitten de filmmakers goed. Als je trouwens angst blijft houden, kan je EMDR therapie proberen om de angst / nare gevoelens te neutraliseren. Zonde om zo lang last te houden van die beelden.