Zijn er bioscopen die "soepel" omgaan met de leeftijdsgrens van 12 jaar?

De uitleg: Vandaag gingen wij eens bij de bioscoop kijken of er nog kaartjes zijn voor Pirates of the Caribbean voor dit weekend. Mijn kinderen wachten al weken in spanning tot deel 4 eindelijk in de bioscoop komt.

Groot was de teleurstelling toen er een leeftijdsgrens van 12 jaar op bleek te zitten en de dame achter de kassa (van Pathe) uitlegde dat je ECHT niet wordt binnengelaten als je jonger bent.

Als je dan bijna 11 bent maar klein voor je leeftijd ziet IEDEREEN dat je nog geen 12 bent dus naar binnen smokkelen is geen optie (en we hebben er één die is NOG jonger).

Zijn er bioscopen die deze grens "ter beoordeling" van de ouders laten of zijn ze tegenwoordig allemaal zo streng?

12 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Bioscopen gaan strenger controleren op de leeftijd van bezoekers. Geeft de Kijkwijzer een leeftijdsgrens van 12 of 16 jaar aan, dan krijgen jongere kinderen zonder begeleiding van een volwassene geen toegang.

De bioscoopeigenaren ondertekenden vandaag een overeenkomst met minister Hirsch Ballin van Justitie waar de nieuwe afspraken in staan.

De overeenkomst geldt ook voor verkoop-en verhuurpunten van dvd's en games. In het convenant gaan dus ook winkels de verplichting aan geen films te verkopen aan kinderen jonger dan de adviesleeftijd van Kijkwijzer of PEGI (de leeftijdsclassificatie van games).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dat is wel interessant nieuws, opvallend dat het precies vandaag is. maar zoals je het zegt zouden jongere kinderen WEL naar binnen mogen onder begeleiding van een volwassene. Dat zou perspectieven bieden want ik was toch al van plan "me op te offeren" (niet dus, ik kan ook niet wachten tot ik erheen mag) en mee te gaan om de tere zieltjes te ondersteunen. Ik dacht dat dit vroeger (behalve natuurlijk voor de > 18 films) ook zo werkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijkwijzer is er natuurlijk niet voor niets, er zal wel een reden zijn waarom een film een leeftijdsgrens heeft.
amigo
12 jaar geleden
nou, ik vind dat dubieus, moet je eens kijken wat een vechtscenes er in nickelodeon tekenfilms zitten, echt vreselijk, heb ik ook lang in de ban gedaan hier. in films als deze en er zijn er meer, vloeit eigenlijk geen druppel bloed en er zit wel heel veel humor in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo gewelddadig zijn de Fairly Odd Parents anders niet.

Andere antwoorden (9)

Ik en een vriendin waren allebei 14 jaar toen we naar black swan gingen, een 16 jaar film
Dat was in pathe Breda , drukke bioscoop, deden echt geen moeilijk. We lieten wel voor de zekerheid haar moeder de kaartjes kopen. Als je reserveert is dat helemaal makkelijk bij pathe, gewoon ticket uit qutomaat halen. De gene die dan de kaartjes scheurt, doet eigenlijk nooitmoeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een advies, geen wettelijke verplichting zoals met alcohol. U als ouder bent verantwoordelijk en als u vindt dat uw kind naar een film mag kijken, dan heeft de bioscoop daar niets over te zeggen. Vind het maar raar hoor, op het nieuws zie je echte dode mensen, maar als in een film met klappertjes pistolen wordt gezwaaid moet je al 16 jaar zijn.

Toegevoegd na 8 uur:
Blijkt achteraf dus toch echt wettelijk verboden te zijn. Mijn mening zal ik achterwegen laten.

Met dank aan: MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij zijn het dezelfde kinderen die thuis al een eigen laptop hebben, op hun eigen kamer met hun eigen internettoegang tot onze grote boze mensenwereld. En geloof wat die kleine kinderogen daarop zien heb ik als volwassenen zelfs moeite mee! Trend van 2011 is zelfs een smartphone met onbeperkt internet... Maar als ze vervolgens naar Lassie willen kijken moeten ze 12 zijn... Het is bijna om te lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Thescientist, dat dacht ik dus ook maar het tegendeel is waar, zelfs als ouders er naast gaan zitten mag het nog niet. Totale waanzin als je het mij vraagt. Bioscopen riskeren 135.000 euro boete dus die willen wel controleren. Link: http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/kunst/3452000/article6760367.ece
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt gekker en gekker in dit land. Zal m'n antwoord even aanpassen.
amigo
12 jaar geleden
jammer, thescientist, toen ik je antwoord zag kreeg ik weer hoop , toch niet dus maar mijn mening zet ik er wel bij. Ik vind dat inderdaad raar. Ik moet er wel zelf bij zijn dat begrijp ik en we hebben het over >12, niet >18!!!
Op de computer kunnen ze inderdaad de raarste dingen (zie maar eens wat voor idiote vragen 12 jarigen hier stellen) en dan zou zo'n film onder begeleiding van een volwassene niet mogen. Zal wel te maken hebben met het feit dat ouders die geen zin hebben een oppas te betalen hun 4 jarigen dan gaan meenemen naar een hele harde film en die kids janken dan de hele zaal bij elkaar...
Er zijn geen bioscopen die de grens niet serieus nemen. Je kunt wel toevallig een medewerker treffen die die grens niet al te serieus neemt.
Bioscopen zijn echter steeds strenger met controleren omdat er voor hen een behoorlijke boete staat op het toelaten van kinderen onder de leeftijdsgrens. De grens is namelijk helemaal niet 'ter beoordeling' van de ouders of van de bioscoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download de film en maak er een leuke familie avond van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha das nog eens een mooie interpretatie van piraterij!! Arrrrrrrrrrr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 als je niet handig bent, waar moet je m dan vandaan halen? En daarbij, als je m moet downloaden voordat ie in de bios is krijg je van die leuke "cam" rips... Heb je geen hol aan dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Www.Google.nl : hoe download ik een film ? En pirates of the Caribian staat wel al online.
Leuke minetjes, zo uit onwetendheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb even grof gezocht en ben bang van niet. Jammer inderdaad. Daar had ik niet aan gedacht.
amigo
12 jaar geleden
dat is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag en ik kan ook toelichten waarom ik daar niet aan begin
A) ben ik er op tegen
B) ben ik er niet handig genoeg voor
C) is voorlopig (wordt tzt gelukkig beter) is mijn Internetsnelheid nu zo beperkt dat tegen de tijd dat die film bij mij binnen is,de dvd overal al in de UITVERKOOP is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@steuber: dat is al heel lang niet meer. De DVD rips zijn tegenwoordig al ruim voor de fil in de bioscopen komt op internet te vinden.
Ja in panningen staat er een. ze controleren niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in Eden cinemec ben ik vorig jaar geweest naar HArry Potter met mijn 9 jarige zoon zij zeiden dat hij mee mocht als wij als ouders zijnde meegingen zal nu niet veel anders zijn. als je in de buurt woont kan je daar heen. Mijn kids willen ook graag naar pirates deel 4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, 12 is 12
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf bij een bioscoop gewerkt en daar waren ze redelijk soepel. Kinderen onder de leeftijdsgrens mochten er wel in onder begeleiding van de ouders of voogd. Maar bioscopen die streng zijn zijn zo streng i.v.m. controle, want dan kunnen ze een boete krijgen geloof ik. Dus ik denk dat u mee moet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utopolis zegt er het volgende over:

*Toelichting 12 jaar en ouder

Mag ik als ik jonger ben dan 12 jaar naar een film met de leeftijdskeuring 12?

Kinderen van 10 en 11 jaar mogen naar een film voor 12 jaar en ouder, maar onder begeleiding van zijn of haar ouder(s) / verzorger(s).

Echter, aangezien er geen legitimatieplicht geldt voor kinderen jonger dan 14 jaar, zal er vanzelfsprekend niet naar legitimatie worden gevraagd. Indien de bezoeker overduidelijk jonger is dan 12 jaar, dan zal de kassamedewerker of kaartcontroleur naar de leeftijd vragen. Het antwoord dat wordt gegeven zal voor waar worden aangenomen.""

Dus volgens mij mogen ze onder begeleiding van volwassenen wel en als ze 11 zijn en ze zeggen dat ze 12 zijn mogen ze alleen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Kijk dat is al een veel beter beleid. Geen keiharde grenzen stellen.