Waarom worden sommige films en/of series in spiegelbeeld opgenomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je of de programma/film of serie is gespiegeld? Waaraan kun je dat zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag het laatst bij een foto voor de opnames van Süskind, de jodenster staat hier in spiegelbeeld: http://static0.parool.nl/static/FOTO/pe/11/5/7/album_large_576832.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Het was mij nog nooit opgevallen, maar ik zag gister dat het bij bijvoorbeeld de serie House MD ook gebeurt. Je ziet dan op de achtergrond de naam van de afdeling boven de deur staan, in spiegelbeeld.
Als er even ingezoomd wordt op een deur, zodat je weet wiens kantoor iemand inloopt, staat het wel gewoon leesbaar; maar blijkbaar denken ze dat het toch niemand opvalt als het op de achtergrond is (het viel mij ook niet op, tot iemand het tegen me zei).
Ik begrijp ook niet goed waarom ze het in spiegelbeeld doen, en vraag me ook af hoeveel van de serie dan in spiegelbeeld te zien is.

Antwoorden (5)

Dit word gedaan omdat het geheel dan soms mooier uit komt. mijn neef werkt voor televisie, en hij doet het zelf soms ook voor tv of voor eigen gebruik. Als hij dan het orgineel terug laat zien merk je duidelijk dat het er gespiegeld toch beter uitziet, dit is dus geheel op gevoel van degene die de beelden bewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, of dat bepaalde bewegingen mooier uitkomen.
Bij sommige simpele dingen, zoals een kort shot van een zwaaiend iemand, kan het zelf zo zijn dat het achterstevoren gespeeld word zonder dat je het in de gaten hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden ze het achteraf spiegelen in plaats van de acteurs en lokaties gewoon vantevoren andersom neer te zetten? (bij tv-series die alleen met acteurs en speciaal gemaakte decors werken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel overigens niet dat ik het niet geloof, ik begrijp alleen niet waarom ze het op die manier doen. Bij een programma waarbij ze geen controle hebben over hoe de lokatie er precies uitziet en waar de personen staan, snap ik het natuurlijk wel.
Omdat het er beter uitziet voor ons.
We zijn in onze maatschappij gewend om dingen van links naar rechts te zien. Vanuit onze schrijfwijze dus.
Het zit er bij ons (west europa) nou eenmaal in dat het onderwerp links zit, en de rest rechts volgt.
Als iets is opgenomen vanuit een ander perspectief, dan kan het er veel minder mooi en gemakkelijk uitzien dan wanneer het gespiegeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebeurt meestal om merken en reclameteksten onleesbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zijn alle toen gemaakte reclames onleesbaar.
ooit een dafjes racewedstrijd gezien van ter land ter zee en te lucht, gepresenteerd door andre van duin?

het is puur zodat de reclames onleesbaar zijn. niet voorenig effect of pracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ hollowman

meestal word de tekst in een reclame erbij bewerkt