Beroemd zijn betekent dat je bekend bent in bredere kring en in positieve zin. Dat kan inderdaad ook heel goed plaatselijk, maar ook landelijk of zelfs wereldwijd.
Het stukje 'roem' in beroemd impliceert wel dat je bekendheid ontleent aan een bewonderenswaardige prestatie, dus iets dat niet iedereen kan. Niet alleen maar regelmatig met je kop op teevee zijn en niks doen. We spreken dan ook vaak van bekénde Nederlanders, want dat zijn bij lange na niet allemaal beróemde Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik versta onder 'beroemd' of 'bekend' iemand die in vele provincies bekend is, zoals wij bijvoorbeeld Patricia Paay hebben: in andere landen kennen ze haar (waarschijnlijk) niet goed maar bijna heel Nederland wel.
Plaatselijk beroemd kan ook, dan kent een hele plaats je.
Ik vind dat je pas bekend bent als je veel onbekende fans hebt: alleen maar vrienden is niet echt 'bekend', dat is meer 'veel vrienden hebben'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beroemd zijn betekent kwetsbaar zijn.
Zodra je beroemd bent heb je geen prive leven meer, kan je niet gewoon meer overstraat, moet iedereen een mening hebben over de dingen die jij doet.
Daar tegenoverstaat dat je meestal een riant salaris hebt. Dat is mooi natuurlijk maar het is maar net wat het je waard is. Laat mij maar mooi gewoon zijn en lekker om-klooien met mijn eigen dingetjes en gelukkig zijn in mijn eigen bescheiden wereldje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel andere interpretatie van de vraag dan het antwoord gegeven door Marleen (waar ik ook in eerste instantie aan dacht: het be-roemen). Maar jouw antwoord klopt ook: beroemd zijn is kwetsbaar zijn. (plusje van mij). Hoeveel beroemdheden zie je niet van het 'padje' afgaan omdat ze het (volgens mij) allemaal niet aankunnen... Ik ga met je mee: geef mijn portie maar aan Fikkie, ik ben gelukkig in mijn eigen 'anonieme' wereldje en wil dat graag zo houden.
Beroemd zijn, is voor vele bekend, hetzij positief of negatief, denk maar es aan joran van der sloot, die is ook beroemd, maar michael jackson is ook beroemd, op 2 hele verschillende manieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkend worden op straat door mensen die je niet kent.