Kunnen verenigingen lidmaatschappen annuleren, als iemand b.v. een BN-er wordt?

Kan een vereniging een lidmaatschap opzeggen op basis van het hebben van een BN-er status? (Dit houdt dus geen negatieve aandacht in, maar alleen BN-er.)

8 jaar geleden
2.1K
Amadea
8 jaar geleden
Ik weet wel dat het gebeurt wanneer een lid onrechtmatige financiële handelingen heeft verricht. Maar op een positieve manier bekende Nederlander worden is geen reden.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik ken wel verhalen van BN'ers die zelf hun lidmaatschap annuleerden van verenigingen (wegens ongewenste aandacht vanuit die vereniging), maar dat is natuurlijk heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit moet je beoordelen aan de statuten en het huishoudelijk reglement want hierin staan dit soort dingen geregeld.
Ik betwijfel of dit ooit ergens geregeld is.
Als dit klopt kun je het lidmaatschap niet annuleren op grond van BN-erschap
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer een vereniging daar geen last van heeft ( tennisclub) dan snap ik niet dat ze iemand uit hun ledenbestand zouden verwijderen.
wilkers
8 jaar geleden
Zou kunnen dat de vereniging last zou gaan krijgen van bijvoorbeeld fans of mensen die de BN-er in kwestie lastig vallen. Vandaar ik het me ook af vroeg. Ook de roddelpers zou bepaalde niet-negatieve situaties zo kunnen beschrijven, dat er twijfels kunnen ontstaan (bijvoorbeeld vrijwilligerswerk binnen een tennisclub of scouting)
Erna55
8 jaar geleden
De club zou dan eerst kunnen proberen om de pers te weren.
Negatieve artikelen over vrijwilligerswerk kun je niet echt voorkomen. Tegelijk vraag ik me af of bv de tennisclub daar onder zou lijden.
Heb je concrete voorbeelden in gedachten ?
wilkers
8 jaar geleden
Nou meer als in vreemde dialogen, waarin er amusement wordt gecreëerd over de rug van de BN-er. Het publiek vind dit geweldig, maar zou bijvoorbeeld een vertekend beeld van de persoon in kwestie kunnen creëren.
Erna55
8 jaar geleden
In dit voorbeeld zie ik niet hoe de club eronder zou kunnen lijden.
Want je vraag was of een club een bn-er kan weigeren.
wilkers
8 jaar geleden
Mijn vraag was meer of een club een lid dat ineens bekend wordt (BN-er) kan worden geweerd doordat deze een BN-er status heeft gekregen.

Het beste antwoord

Als vereniging kan je het lidmaatschap opzeggen (dat is iets heel anders dan royeren).
De eis daarvoor is dat het "redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren". Voorbeelden daarvan zijn een verlammend conflict, een onwerkbare situatie, dat andere leden aangeven te zullen stoppen als het lid nog langer lid blijft etc.

Een onwerkbare situatie zou bijvoorbeeld kunnen ontstaan doordat bijvoorbeeld opdringerige fans/pers het normaal functioneren van de vereniging onmogelijk maken.