hoe bereken je motor en generator rendement?

als we nou 1 generator en 1 motor hebben. met bijde een rendement van 90%.
dan lijkt me dat je zou kunnen zeggen we gooien er 100% in. verliezen in de generator 10%.
en van de 90% die overblijft wordt weer 90% opgewekt.
kom je dan niet op 100% * 0.9 * 0.9 = 81% rendement uit?!

ik denk het niet want als je twee generators aansluit op 1 motor. dan kun je wel zeggen dat je 100% erin gooit. 90% rendement hebt qua motor verlies en twee keer 90% uit komt dus anders gezegt 180% de rekensom op 100% * 0.9 * 1.8 = 162%.

dus hier klopt me berekening niet.

wie weet het antwoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Je eerste berekening klopt. Ik zal het anders opschrijven.

De motor levert 90% rendement, van de brandstof. Dus je hebt 90% van de benzine of diesel omgezet in bewegingsenergie. Deze bewegingsenergie noemen we even B.

B kan je los laten op 1 generator. Die levert je dan 0.9 * B aan electriciteitsenergie op. B was 90%, dus krijg je (.9 * 90%) 81% van de diesel in electriciteits energie.

Stel, je sluit B aan op 2 generatoren. Elke generator krijgt de helft van de bewegingsenergie, .5B. Elke heeft een rendement van 90%, dus levert .45 B op. Tel ze bij elkaar op: .45 + .45 = .9B. Gelijk het eerste antwoord.

Let wel: Rendement bij een generator is afhankelijk van de hoeveelheid energie die je invoert.