Waar moet je op letten bij aankoop van een laptop?

Enkele jaren geleden een dure [€900] hp laptop gekocht.
Alles erop en eraan en ik dacht hp dat is goede kwaliteit.
Helaas meerdere malen kapor gegaan en de laatste keer buiten
de garantie. Ik moet nu dus een nieuwe laptop.
Belangrijkste eisen: gescikt voor schoolwerk, dwz word excel pp.
Ik internet ook veel, youtube gv enz. Ik zit sowieso veel achter de computer
Dus lange accu gewenst en heel belangrijk goede koeling. Liefst ook eentje
Die snel is, ik wIl een beetje door kunnen werk. Laatste eis is degelijkheid, na mijn eerste
Laptop heb ik geen zin om weer alleen gezeik na een forse investering [voor een student].
Ik hoef niks te fotoshoppen of games te spelen. Budget: voor rond de €600 hoop ik al een
Aardige laptop te vinden maar goedkoper mag natuurlijk altijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik gebruik al jaren een Toshiba laptop (meerdere zelfs), en heb er geen spijt van gehad.
Dus ik raad je een Toshiba laptop aan! ;)
Voor zover ik weet heeft deze bij aanschaf al Word, Excel, Powerpoint ed.
De computer heeft ook genoeg ruimte, om schoolwerk en andere zaken op op te slaan.
En internet doet het ook na behoren.

Een goede laptop voor een betaalbaar prijsje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, welke laptop is goed: dat is een eeuwige discussie. Mijn voorganger roept: thosiba, dat zal ik afraden vanwege slechte ervaringen en garantie afhandelingen in mijn kennisenkring. (oververhitting, slechte air-flow e.d) Ook acer vind ik niks, als je er al naar wijst valt het uit elkaar.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Dell. Heb nu al 3 jaar dezelfde laptop en nooit wat mee aan de hand en vertoont ook nog geen gebreken, zowel de hardware niet als de behuizing niet.

http://www1.euro.dell.com/nl/nl/thuis/Laptops/laptop-studio-1555/pd.aspx?refid=laptop-studio-1555&s=dhs&cs=nldhs1&~oid=nl~nl~212131~laptop_studio_15_n0055802~~ is echt een leuk laptopje en ook stevig, maar is wel 60 euro boven je budget.

Voor onder je budget is: http://www1.euro.dell.com/nl/nl/thuis/Laptops/inspiron-15-intel-n5010/pd.aspx?refid=inspiron-15-intel-n5010&s=dhs&cs=nldhs1&~oid=nl~nl~212131~inspiron-n5030_n00n5312~~ ook leuk, maar qua processor en uiterlijk niet te vergelijken met de Dell Studio.

Dell heeft ook een goede klantenservice. Wachttijden aan de telefoon zijn maximaal 2 minuten. Bij problemen sturen ze iemand bij je thuis of op het werk langs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben pas onze HP laptop laten maken bij iemand in Bussum, de maak kosten zijn 50 euro. Lukt het hem niet om deze te maken kost het je ook niets. Hij werkt dagelijks met ICT en heeft ontdekt wat er mis is met de HP.
Die van ons was met 45 minuten gemaakt en werkt weer uitstekend en als vanouds, alles doet het ook weer en draait nu met Win7.

Als ik u was zou ik de moeite eens nemen op de bijgevoegde link en neem eens contact met hem op. Niet geschoten is altijd mis, en als hij hem wel kan maken heb je voor 50 euro weer een laptop die werkt als vanouds.

Succes.
mvg, Nick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je niet zo zeer naar merken moet kijken. HP heeft gewoon hele goede marketing (en een heel mooi design) om echt iets duurs icm kwaliteit uit te stralen.

Als IT'er vragen mensen mij ook vaak advies bij het kopen van een laptop. Ik adviseer ze meestal om gewoon een aantal laptops te selecteren die ze goed vinden, liefst wel bij de wat bekendere (A of B-)merken zoals Toshiba, HP, Acer, Dell, Fujitsu Siemens, etc en de prijs van de laptop moet ongeveer gelijkbaar zijn met dat gelijkwaardige laptops. Daarnaast adviseer ik ze om reviews over deze laptop op internet te lezen om te kijken wat andere mensen er van vinden. Zelf vind ik Tweakers.NET een goede bron omdat er daar op de website als op het forum veel IT'ers actief zijn. Deze schrijven vaak gewoon betere reviews omdat ze weten wat voor hardware er in zit en wat hun fout is en wat nou de fout vd consument is als er iets mis gaat.

Enkele url's voor je:
http://tweakers.net/reviews/1758/1/notebook-best-buy-guide-augustus-2010-inleiding.html (zie ook de reacties)

http://tweakers.net/archieven/cat/49/reviews (reviews vd website)

http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html (prijs vergelijking en reviews van gebruikers)

en mocht je daarna nog vragen hebben kan je uiteraard op het forum nog een bericht plaatsen (zeer behulpzame community mits je je vragen duidelijk formuleert en die niet elders beantwoord zijn): got.tweakers.net

Als laatst: Eigenlijk wil ik mensen vaak een Toshiba Satellite adviseren aangezien bij het computer reparatiebedrijf waar ik vroeger heb gewerkt deze laptops hartstikke sterk zijn (kunnen goed tegen een stootje) en gaan echt jaren lang mee. Bovendien bestaat deze reeks al echt langer dan 15 jaar. Zegt wellicht iets ook weer iets over hun kwaliteit/reputatie. Maar goed dat verwerk ik meestal tussen m'n verhaal door.