Plafondverlichting auto aantal sec. na laten branden?

Bestaat er een apparaatje (soort van condensator?) wat ik tussen de bekabeling naar de plafondverlichting in de auto kan solderen zodat de verlichting nog een aantal sec. aan blijft en daarna dimt?

Het stroomnetwerk in de auto is 12-14V DC en in het plafondarmatuurtje heb ik het lampbuisje vervangen voor een LED lampje in dezelfde vorm.

Toegevoegd na 47 seconden:
Dus zodra je de deur sluit (en normaal het licht uit gaat) dat het licht nog een sec. of 5 tot 10 blijft branden en dan dimt tot uitstand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In moderne auto`s werkt het vertraagd uitgaan van bv binnenverlichting digitaal de computer van de auto stuurt met een bus adres systeem het lampje aan. Het is dus niet meer net als vroeger dat het draadje van de deurschakelaar rechtstreeks naar het lampje gaat. Het gebruik van deze computer in auto`s opende diverse mogelijkheden om van die leuke dingen mee te doen. spiegels die naar binnen klappen automatische deuropeners ramen die automatisch sluiten verlichting die aanspringt als je je auto nadert etc.
Met een condensator over je led lampje kun je wellicht een dovend effect bereiken echter ik zou het meer in de richting van een transistor schakelingetje zoeken dan zal de tijdsduur beter te controleren zijn. Schemaatjes zijn wel te vinden op internet in principe werkt het met een transistor die in geleiding wordt gezet als je de deur opendoet in de basis van de transistor zit dat ook nog een RC kring welke de transistor langzaam weer dichtstuurt. Maar zoek eerst uit wat voor systeem er in je auto zit ik denk dat hij ouder als 10 jaar moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

die zijn er want in veel auto s heb je al zo n systeemals ik mijn autodeur dichtdoe dan blijft de verlichting net zo lang branden tot ik hem sluit

maar als ik instap blijft de verlichting een sec of 7 branden en gaat dan langzaam uit