Wat is beter voor de wasmachine en waarom: Deur van de wasmachine (voorlader) open laten staan na een wasbeurt, of dicht doen?

Krijg je schimmel in de deurrubbers als je de deur dicht doet na het wassen? Of drogen de deurrubbers uit als je de deur open laat staan?

Wat is beter voor de wasmachine: open of dicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Na een wasbeurt afdichtrubber afdrogen, vuil wegnemen en deur sluiten. Een machine krijg je nooit droog want zoals je weet blijft er altijd restwater in de machine achter en daarom begint elke wascyclus met het draaien van de pomp en daarna opent de watertoevoer zich.
Uitdrogen gebeurt t.g.v van UV stralen en bepaalde chemische middelen die in de wasmiddelen zit. Dus lekker droog en schoon houden.
ps en mocht je kinderen hebben dan kunnen die er ook geen speelgoed ingooien:-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! :-)

Andere antwoorden (6)

Altijd open laten staan zodat het kan luchten. Anders krijg je idd schimmel op de rubbers en je wasmachine gaat stinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste is om de deur een tijdje open te laten en de wasmachine uit te laten dampen hiermee voor kom je schimmel en andere aanslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kreeg het advies open te laten staan zodat alles goed kan drogen ...bij langere tijd niet gebruik...deur dicht
Maar een wasautomaat gebruik je vrij regelmatig , dus deur open ( op een kier)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na gebruik van een wasautomaat is het wenselijk om de afdichtingsrubbers met een droog doekje af te nemen en de deksels of deur open te laten staan voor droging van het overige binnenwerk.

Denk ook aan de veiligheid voor mens en dier opdat er niet zonder uw medeweten dieren of kinderen opgesloten kunnen geraken in huishoudelijke apparaten.

Bij twijfel; droog de rubbers en sluit de deksels of deur.
Schakel desnoods de stroom uit en doe de waterkraan dicht.
Veel witgoedartikelen hebben kindersloten, gebruik die indien aanwezig.

De binnentrommel is meestal van kunststof, roestvast staal, of hij is gegalvaniseerd, dus kan tegen vocht.
En meestal wast u enkele keren per week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitdrogen van de rubbers is nauwelijks tegen te gaan, en komt niet van vocht, eerder door UV-straling (lees: zonlicht).

De deur open laten staan is geen slecht idee, maar je kunt het systeem een beetje helpen door de rubbers met een (doekje uit de wasmand ofzo) schoon en droog te maken.

De bruine drab die je wel eens op de rubbers ziet, en die "vetluis" heet, is bacteriegroei die voornamelijk te voorkomen is door de boel droog en schoon te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er ook vanaf waar de machine staat. Als je steeds met je knie of scheenbeen tegen de openstaande deur aan loopt, doet en je been pijn, en de deur ophanging kan kapot gaan.

Wat ook nog kan gebeuren is dat een huisdier in de machine kruipt als de deur op staat. Je zou het maar niet in de gaten hebben... Je propt een lading was in de machine, doet de deur dicht, en wast je huisdier mee.

Of kleine kinderen gaan er mee spelen en komen er met hun vingers tussen...