Hoe ga ik om met mijn vakantiefoto's?

Ik heb sinds heel kort een digitale fotocamera - mijn eerste digitale camera, dus ik heb nog geen ervaring in het omgaan met digitale foto's.

Op het moment dat ik een foto maak, weet ik nog niet of ik die foto later zal willen nabewerken. Daarom maak ik alle foto's zowel in raw als in jpg.

's Avonds zet ik de foto's op de harde schijf van een netbookje. Ik heb ook een werklaptop mee, dus daar gaan de foto's ook op, zodat er niets verloren gaat als één van de harde schijven kapotgaat.

Is dit nu de beste methode om tijdens een vakantie de foto's veilig op te slaan? Hoe doe je dat als je geen netbook plus laptop mee kunt slepen? 's Avonds alle raw-bestanden wissen van foto's die ik toch niet zal gaan nabewerken is geen optie, want dan moet ik alle foto's langslopen, en daar heb ik geen tijd voor (over).

Ter illustratie: sinds 23 augustus heb ik zo'n 1100 foto's gemaakt, die samen bijna 20 GB in beslag nemen.

Ik ben dus op zoek naar tips voor het omgaan met vele gigabytes aan foto's die niet verloren mogen gaan.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik gebruik daar altijd een Imagetank voor, een klein, plat apparaatje, waarin alle soorten fotokaarten gelezen kunnen worden.
Ik kopieer de inhoud van de geheugenkaarten op de tank en vervolgens bewaar ik de geheugenkaarten ook nog eens (backup).
Incidenteel, als ik geheugen te kort kom, dan wis ik alsnog één van de geheugenkaarten.
Tot op heden ben ik nog nooit een foto kwijt geraakt.

(welke camera is het nu uiteindelijk geworden Cryo?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Koop meerdere geheugen kaarten dan kun je de geheugenkaart bewaren thuis alles uitzoeken
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Wij hebben inderdaad 3 geheugenkaarten voor de camera. Dat werkt prima! Kosten ook niet zo heel veel, 2GB voor €7, als ik het me goed herinner.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zit nu, op de helft van mijn vakantie, op 20 GB aan foto's. Dat betekent dat ik straks 40 GB nodig zal hebben. Volgens jou zijn dat dus 20 geheugenkaarten van 2 GB, ofwel € 140. Best een uitgave. Overigens kostten mijn geheugenkaarten € 45 per stuk, voor 8 GB. Ik denk dat jij een ander type hebt dan ik - ik heb CompactFlash.
ronron1212
13 jaar geleden
Geheugenkaarten nemen weinig ruimte in beslag. Je hoeft geen pc mee te nemen met het risico dat hij gestolen wordt. Een paar geheugen kaartje als is dat meer dan 100 eurie is toch een kleine investering om je foto's goed en efficient te bewaren op de vakantie
voor 60 euro huur ik online 100gb aan ruimte. hiervan wordt een backup gemaakt door het bedrijf zelf. hier laat ik al mijn belangrijke foto's. de rest gewoon op de harde schijf.
ik kan alleen niet op de naam komen maar google weet het vast:)

Toegevoegd na 27 minuten:
hoi
ik had je vraag niet helemaal goed gelezen. het vakantie gedeelte had ik gemist:)
de geheugenkaartjes optie in het eerste antwoord sluit ik me bij aan.
die 60 euro is per jaar

groeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook een goed idee. Maar - die € 60, is dat per maand (vind ik veel te duur) of per jaar? Verder vereist dit nog steeds het meeslepen van een netbook, en het vereist een goede Internetverbinding - dat is iets dat moeilijk te vinden is op vakantie.
Jeetje, 1100 foto's. En allemaal goed en de moeite van het bewaren waard?

Ik weet dat er digitaal vaak veel te veel foto's gemaakt worden, maar sommige mensen maken het wel extreem.

Ik ga er van uit dat iedere digitale foto die de moeite waard is, een nabewerking nodig heeft, als is het maar iets in de levels en of scherpte of in het formaat.

Raw bestanden wissen doe ik dus niet.
Wel heel kritisch naar de foto's kijken en onderweg al veel weggooien.
Ik maak de foto's zoals ik het ook analoog deed: met heel veel rust en aandacht.

Ik denk dat je het goed doet met je netbook en laptop, maar twee back-ups vind ik al veel. Die moet je ook weer opbergen, nakijken etc.
Toen ik mijn digitale spiegelreflex nog meenam op vakantie, had ik ook een laptop bij me.
Nu met de Powershot G11 en een 8 GB geheugenkaart om ik zo een heel eind.
Bij een langere vakantie zou ik wel - naast een extra geheugenkaart, ook een mini-laptop of een imagetank meenemen.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/reviews/review_de_nexto_extreme_nd_2700_imagetank.asp

Maar eerlijk gezegd neem ik mij en mijn foto's niet meer zo serieus. Dus, so what, als er eens wat verloren gaat?
En wat wel goed is, laat ik eerst nog beoordelen
door een serieus fotoforum:
http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php?act=idx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
't Zijn geen twee back-ups, hoor. Het is één back-up. Ik wis namelijk de geheugenkaart van de camera nadat ik de foto's op netbook/laptop heb gezet. Van elke foto bestaan dus exact twee exemplaren. Waarom zoveel? Voornamelijk omdat ik heel veel sportfoto's heb gemaakt. Tijdens één wedstrijd schiet je zomaar tweehonderd foto's, soms meer. Da's dan echt achteraf de besten uitzoeken en nabewerken - maar dat is een taak voor mijn opdrachtgever. Ook verder schiet ik nu liever wat teveel dan te weinig foto's. Stadsgezichten, mensen, situaties - neem bijvoorbeeld de foto die ik bij deze vraag heb gezet, daarvan heb ik er twee, elk uit een andere hoek. Achteraf vond ik deze de beste van de twee. Maar als ik net twee mannen om toestemming heb gevraagd hen te fotograferen, ga ik niet tien minuten de tijd nemen om de beste compositie en belichting te zoeken - dan moet het binnen maximaal een halve minuut gepiept zijn. Bedankt voor je beide links - die zien er bij een snelle blik heel nuttig uit! Ik zal ze straks thuis op mijn gemak in detail gaan lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 70 en heb mijn hele leven gereisd. Ik denk dat ik wel 50.000 foto's heb. Het verliezen van foto's is het verliezen van je verleden. Naar hoor.