Iemand een idee welke boor je nodig hebt om door beton te komen? Mijn boor moet wel oke zijn: 600W Black&Decker (KR603K-QS).

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gaat om kleine gaatjes: gewoon op mijn kamer. Het moet toch mogelijk zijn om losse boortjes te kopen voor deze boormachine?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gaat om kleine gaatjes: gewoon op mijn kamer. Het moet toch mogelijk zijn om losse boortjes te kopen voor deze boormachine?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

de boormachine die u heeft is een klop boormachine.
Deze is machine is niet geschikt voor beton.

Het is eigenlijk heel simpel.

Een klopboormachine is voor steen, hout en metaal.
Een hamer boor is voor beton.

De machine waar u het over heeft (de B&D KR603K-QS) is een klopboormachine, en zal dus niet door beton gaan.

De 600 watt waar u het over heeft is opgenomen vermogen. (dus met andere woorden, het aantal watt dat uit het stopcontact wordt getrokken.)

Het afgegeven vermogen is veel lager (ongeveer 175 watt schat ik).

Een hamer boor is geschikt voor het boren in beton, echter hier zijn natuurlijk ook kwaliteiten in.

Voor een gaatje van 6 mm in beton is niet zo'n hele grote of goede kwaliteit machine voor nodig.

Het is ook aan te raden als het maar om een paar gaatjes gaat en je voorlopig niets meer hoeft te boren, om zo'n machine te huren.

Mocht je interesse hebben in meer informatie over het aanschaffen van machines klik dan op onderstaande link en ga naar het onderwerp 'Aankoop advies' daar staat goed omschreven (en in jip en janneke taal) waar u op moet letten voor het aanschaffen van een machine.

P.s. wat nog wel eens lukt met een klopboor, eerst een 4 mm gaatje boren (wel met een betonboortje) en daarna een 6 mm gaatje (ook hier een betonboortje gebruiken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een betonboor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een Profi betonboor, cilindrische kolf met zeker 6 cm doorsnee.

Toegevoegd na 6 minuten:
6 cm= 6 mm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Hilthy boormachine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een steen of betonboor nodig . Dar is een boor met widia punten,die zijn superhard. En uiteraard een klopboormachine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een boormachine met een pneumatisch klopmechanisme nodig. Zodra je met een dergelijke machine boort, heb je geen enkel probleem meer met boortjes vervangen, die gaan dan jarenlang mee en je komt er gemakkelijk mee door het beton.
Een van de merknamen is Hilti, en als zodanig wordt dat vaak als typeaanduiding gebruikt voor dit klopmechanisme. Maar het hoeft dus niet van dat merk te zijn...
13 jaar geleden
Welk boortje men gebruikt in de (klop)boormachine is afhankelijk waarmee men iets wil bevestigen in betonnen plafond of muur.

Denk aan de uitwendige maat van de plug of keilbout.
Daar staat ook meestal de maat op van de te gebruiken boor.

Begint men aan grote gaten te boren voor zware keilbouten, dan is het verstandig om voor te boren met een dunnere boor, ivm het verlopen van het gat.

(mijn klopboor is overigens 1150 watt)

Toegevoegd na 10 minuten:
Betonboortjes zijn sterker dan steenboortjes,
en zijn iets duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ondanks de eerdere tips niet lukt: huur een boorhamer bij een bouwmarkt (wel vaak bedoeld voor grotere gaten), of een sterkere klopboor.
Als je alleen lichte dingen wilt ophangen, kan een betonhaakje een optie zijn (zie voor een voorbeeld deze pagina: http://www.volco.nl/ijzerwaren_content.htm ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een pneumatische boorhamer met SDS boren zit je goed.
Te koop vanaf 60 Euro.

Klopboren zijn zeer lawaaiig, vergen grote kracht en verbranden boren bij de vleet.

Een boorhamer gaat met slechts 5 kg druk moeiteloos ge hardste muur in en de boor wordt niet te heet.

Klopboren zijn van de vorige eeuw en vergen 25-30 KG duwkracht om een harde muur in te komen.
Bovendien moet je eigenlijk iedere pakweg 10 seconden boren, de boor koelen in een beker water, wat niet zonder risico is maar wel je boor scherp houdt.
Doe dus je zelf en de buurt een plezier en koop een boorhamer.
Je wilt nooit meer anders.