Hoe ontdoe ik mijn vrieskast van bacteriën en die kadaverlucht?

Een vrieskast heeft (in tegenstelling tot een vrieskist) moeilijk bereikbare plekken. Wij zijn 2 weken op vakantie geweest en zonder dat anderen dat merkten hebben wij kortsluiting gehad.

De inhoud heeft een onbekend aantal dagen warm gestaan en is gaan rotten. Wij hebben geprobeerd met schoonmaakmiddelen zoals jif en glorix de vrieskast te reinigen, maar de kadaverlucht blijft.

Wij hebben al veel op internet gekeken, een stoomreiniger zou kunnen helpen, maar omdat de kast van kunststof is, lijkt dat geen goed idee.

Wie weet hoe ik mijn vrieskast ontdoe van de bacteriën?

Groetjes Randi.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb de mijne (in precies dezelfde situatie als wat jij hebt meegemaakt) een tijdje uit gezet, de complete binnenkant met ammoniak schoon gemaakt, deze heel goed nagespoeld met lauw water en er een schoteltje met verbrande koffie ingezet en de deur gesloten. De koelkast rook enkele dagen naar de verbrandde koffie, maar dat was minder erg dan de lucht van bedorven producten. De Koffielucht is inmiddels weer verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kast uit het stopcontact halen en op zijn kant leggen. Dan met een heet sopje met antibacteriële zeep goed uitsoppen en daarna goed dragenmet een droge en schone doek! Daarna kast weer terug zetten en nog 24 uur wachten met in gebruik nemen en in het stopcontact zetten. Je kan dan evt de deur open laten staan en er wat wierook in branden. Helpt echt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een paar schaaltjes met gemalen koffie in de kast zetten als geurvreter, om zodoende van de 'kadavermeur' af te komen....!

Toegevoegd na 17 minuten:
"Over dit onderwerp hebben we al veel geschreven. Maar deze tip willen we je toch ook niet onthouden: koffie blijkt ook een uitstekende "geurvreter" te zijn....

Ter bestrijding en voorkoming van penetrante geurtjes van bijv. vis, schimmelkaas of knoflook in de koelkast of vriezer, kun je een gebruikte koffiepad in een schaaltje of op een schoteltje in de koelkast zetten. Die absorbeert de vieze luchtjes en maakt dat de koelkast of vriezer weer neutraal ruikt. De pads na maximaal 14 dagen verwisselen.

Je schijnt dit ook te kunnen doen met versgemalen koffie, maar ja... die drink je misschien liever zelf op. Kun je altijd nog het gebruikte filterzakje daarna in de koelkast zetten!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer t eens gewoon met soda
dat neutraliseert geurtjes
en dan een paar dagen open laten staan
met wat open gesneden citroenen erin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geur zal heel moeilijk te verwijderen zijn, omdat de stank waarschijnlijk in het plastic zit. Gemalen koffie in de kast zetten, zou misschien lukken al heb ik mijn twijfels daarover. De enige oplossing zou zijn alles declareren bij de verzekering (als je die hebt en zulke zaken vergoed worden). Dan heb je redelijke kans op vergoeding van inhoud en vrieskast. Anders rest alleen maar naar het stort brengen, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrieskist in zijn geheel met inhoud buiten zitten en het grofvuil bellen!
vervolgens koop je een nieuwe vrieskist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met natte doeken schuift, bereik je zo'n beetje alle plekken.
Ik zou de hele kast waar mogelijk bedekken met in veel biotex geweekte/ doorweekte ( echt kletsnatte! ) doeken. Schuif ze zonodig door in de hoeken achter met iets puntigs. Stapel opgerolde doeken tegen de de zij- en achterwanden.
Laat minstens 2 dagen weken, daarna uitnemen met warm schoon water met een flinke scheut azijn.
Zo goed mogelijk droog wriijven met een schone handdoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geen direct antwoord maar wellicht een oplossing.
Kijk je inboedelverzekering eens na. Misschien is je vrieskist/kast wel verzekerd tegen stroomuitval. De inhoud vertegenwoordigd een behoorlijke waarde en een vrieskist/kast waar je de smerige lucht niet uit krijgt is eigenlijk als verloren te beschouwen.