Waarom hebben de meeste beamerlampen zo weinig branduren?

Meestal brand zo'n lamp maar 3 à 4000 uur.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De levensduur van de lamp wordt vaak ernstig verkort door verkeerd gebruik! Schakel de beamer altijd uit met de afstands-bediening, nooit door de stroom eraf te halen! Na uitschakeling via stand-by schakelt de beamer in een afkoel modus. Deze koel periode duurt 2 tot 3 minuten. De ventilator draait dan in een verhoogd tempo om de lamp gecontroleerd te laten afkoelen. Een werkende lamp bereikt een hele hoge temperatuur van enkele duizenden graden. Als u de stroom van de projector onderbreekt voordat de afkoeling is voltooid, koelt de lamp ongelijkmatig af waardoor scheurtjes kunnen ontstaan en de levensduur van de lamp sterk kan worden verkort....

Is een levensduur van 3 á 4000 uur wel echt zo weinig? Als we het gemidelde nemen van 3500 uur en de gemiddelde film 2 uur zou duren; dan zou je 1750 films kinnen bekijken. Ook al zou je elke dag, wat onwaarschijnlijk is, een film op de beamer kijken dan nog gaat hij 4,7 jaar mee. De nieuwprijs van een beamer ligt vandaag de dag tussen de 500 en 600 euro. Een nieuwe lamp is rond de 100 euro. De afschrijving per jaar zou dus € 117zijn, tegen een nieuwe lamp van 100 euro. Volgens mij valt het dus allemaal wel mee. En dan heb ik het niet over de kosten, maar over de levensduur van z'n lamp.

Koop een beamer uit de nieuwe generatie met LED technologie. Die hebben een brand-duur van ongeveer 20.000 uur. Lichtsterkte is voorlopig wat minder als bij een traditionele beamer, de beeldkwaliteit vind ik persoonlijk ook wat minder. Ik zou zeggen: Hou de led-techniek in de gaten! Dit gaat het helemaal worden. Het merk acer heeft een beamer met LED technologie in het assortiment voor een aardig lage prijs. Toegevoegd na 1 minuut: Nu een antwoord op je vraag : De traditionele lampen worden enorm heet. Ze zijn aan slijtage onderhevig net als de goede oude trouwe gloeilamp.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100