Nee, juist andersom. Aangezien de lichtbron een bepaalde tijd uit is, zet deze ook geen elektrische stroom om in licht. Gedurende deze tijd verbruikt de kerstverlichting minder stroom.

Werking kerstverlichting: het volstaat om ergens in de keten de gloeidraad van een enkel lampje te vervangen door een bimetaal. Als het lampje brandt - en dus opwarmt - kromt het bimetaal, waardoor het contact verliest en de stroomkring doorbroken wordt. De hele slinger dooft dus, en de lampjes koelen af, waardoor het bimetaal na verloop van tijd opnieuw contact zal maken. Bij moderne uitvoeringen wordt niet langer een bimetaal ingebouwd, maar een micro-computer, die diverse knipperlichtpatronen mogelijk maakt.
SimonV
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
En die microcomputer gebruikt op zijn beurt ook weer stroom. Ik vraag me af of dat het voordeel van het tijdelijke uit staan van de verlichting (die tegenwoordig vrijwel altijd LED is) niet minimaal compenseert.