Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is mijn stekkerdoos ontploft?

Kort: Ik gebruik een desktop pc met 550W voeding. Deze zat in een stekkerdoos met o.a. 2 beeldschermen, harde schijf en een lamp. Hier waren geen problemen.
Ik heb een nieuwe voeding gekocht van 850W, omdat ik een nieuwe videokaart heb gekocht. Bij het inpluggen van alles met deze nieuwe voeding ontplofte mijn stekkerdoos, inclusief een paar vonken en in de meterkast ging de hele groep uit.

Nu gebruik ik de oude voeding nog, direct in het wandcontact. De andere apparaten zitten in 2 stekkerdozen in een ander wandcontact, wel in dezelfde groep. Ik ben nu een beetje bang om alsnog te wisselen van voeding, zelfs direct in het wandcontact, want ik wil niet een nog groter probleem veroorzaken.

Ik heb de elektricien al gevraagd om de fasen te splitsen, aangezien wij alles op 1 fase hebben, maar wel een 3-fase systeem. Ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen.

Heeft iemand hier een ander perspectief op? Wat kan ik nog meer doen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Kijk, wat er is gebeurd bij de nieuwe voeding is dat alle condensatoren(en er zitten wat flinke jongens in die 850W voeding) zijn volledig ontladen doordat het een relatief lange tijd in een magazijn heeft gelegen, de eerste keer dat je een voeding inprikt gaat dat soms gepaard met wat vonken+knetter, dat de hele groep eruit is gegaan kan zijn dat die groep al op een kritisch verbruik zit (totaal vermogen van de groep: 220*16=3520W)
Wat je zou kunnen doen is de voeding aansluiten op een groep in de keuken bijvoorbeeld en met een paperclip de groene ader met de zwarte ernaast doorverbinden(dit doet het moederbord ook wanneer alle spanningen aanwezig en goed zijn)

Wees niet bang, er is geen kans op sluiting o.i.d. Maar verbind 'm eerst door, en druk dan de voeding in het stopcontact, je zult zien dat de vonken + knetter uitblijven omdat de condensatoren geladen zijn, indien dit het geval is kun je met een gerust hart die voeding weer in je PC inbouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Griffin, Bedankt voor je assistentie! Ik heb deze suggestie op het internet inderdaad voorbij zien komen.
Echter nog wel een vraag: Zelfs als mijn voeding het wel doet op de bovenstaande methode, dan is dat nog geen garantie dat deze het doet in mijn pc, aangezien de keuken een andere groep is dan mijn kantoor met mijn pc.
Straks gebeurt het nogmaals en veroorzaak ik grotere problemen. Ik heb de verkoper ook al geïnformeerd en zij zouden kijken wat er wellicht nog mis is.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing