Waarom zijn batterijen rond en niet vierkant?

In bijna alle apparaten zitten 18650 batterijen. Deze worden/ werden ook gebruikt bij de Tesla's. Maar als je naar de accu kijkt van een telefoon, wat ook een lithium batterij is, is deze wel rechthoekig/ vierkant. Waarom worden er geen vierkante accu's gebruikt bij Tesla's voor ruimtebesparing?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Leuke vraag!

Antwoorden (1)

Om te beginnen: er zijn best batterijen die niet cilindrisch zijn. Kijk maar naar het 9 volt blokje.
Tesla heeft besloten om cilindrische batterijen te gebruiken, omdat ze goedkoop waren. Het zou veel geld gekost hebben om speciaal voor deze firma een ander type te gaan maken. Verder: een batterij is rond, om dezelfde reden dat een blikje Cola rond is: door de vorm is de omhulling zeer sterk en is bestand tegen druk. Dan: vierkante batterijen vereisen meer materiaal bij de productie door hun grotere oppervlak en zouden dus duurder zijn. Tenslotte: batterijen (eigenlijk hebben we het hier over accu's) geven warmte af bij gebruik. Dan kan je beter ruimtes hebben tussen de cellen. Bij cilindrische cellen heb je die.
escape