Kan een AI berecht worden voor moord?

4 jaar geleden
2K
Amadea
4 jaar geleden
Waar staat AI voor en waarom heb je de vraag in de categorie Elektronica geplaatst?
LeonardN
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmatige_intelligentie Hier een interessant filmpje erover.
https://www.youtube.com/watch?v=MvDwvc2Q47E
LeonardN
4 jaar geleden
@jodokus52 Ik denk dat keeswim bedoelt dat dat een straf voor een robot niet zo "erg" is.

Antwoorden (2)

AI is een aangeklede robot met apparatuur om tot grote daden te komen.
Hoe kun je een apparaat dat reageert op algoritmen berechten voor wat dan ook. Beter kun je de fabrikant/opdrachtgever, leverancier van data en/of maker, daarop aanspreken.

KI volgen algoritmen en herkennen patronen.
Een algoritme is een wiskundige formule. In programmeertaal is het een instructie, een stukje code, om een probleem om te lossen.
Mijn bron vertelt dat dit gebruikt wordt bv om mij dezelfde kattenfilmpjes te tonen als ik daarvoor een keer gekozen hebt. Een apparaat dus, dat door de maker / gebruiker geïnstrueerd wordt tot bepaalde actie. Hieruit blijkt dat een AI niet berecht kan worden. Het is een machine, apparaat dat gebruikt wordt door iemand die wel een verdachte kan zijn, de mogelijke moordenaar als deze bepaalde zaken heeft gepleegd door de robot te ïnstrueren.
---
AI = artificial intelligence = kunstmatige intelligentie = KI
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"AI is een aangeklede robot met apparatuur om tot grote daden te komen." Mag ik je vragen hoe je op die stelling bent gekomen?
In mijn ogen zijn de volgende stellingen kloppend:
-AI kan zowel onderdeel uitmaken van een robot, als dat het enkel code is die draait op bijvoorbeeld een PC of een smartphone. (Je zou Siri als AI kunnen zien of als een voorloper van AI.)
-AI kan je voor allerlei taken maken, voor iets simpels als je huis schoonhouden, maar ook voor veel lastigere opdrachten zoals het rijden van een auto. Op zich zou je ook een AI kunnen maken die allerlei taken op zich kan nemen, net als een mens. Wat voobeelden van AI in de echte wereld en in films:
https://www.youtube.com/watch?v=nOnsbd7rdhc
Bijzonder weinig robots of grote daden.
AI, kort voor Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie, kan op dit moment niet berecht worden voor moord zoals een Mercedes Benz S-Klasse ook niet aangeklaagd kan worden voor een auto-ongeluk. Als een incident met een robot/AI dus tot de dood van iemand leidt zal de eigenaar of de fabrikant van de robot aangeklaagd worden. Ook kan het vernietigen van een AI/robot dus niet als moord gezien worden. Het is een product of gebruiksvoorwerp, geen (rechts)persoon.

Wellicht dat dit ooit anders wordt en AI ooit zodanig bewust wordt dat moord niet de schuld is van degene die hem ooit bouwden, en het dus de bewuste keuze was van de AI. Maar dan moeten er eerst wat wetten veranderen.
Met dank aan Ozewiezewoze:

Een AI is wellicht minder vergelijkbaar met een auto. Je zou ook aan een huisdier bijv. een hond kunnen denken. Fok je een hond van een verboden ras dan is de fokker (mede) aansprakelijk. Vergelijkbaar met een slecht gebouwde/beveiligde AI. Is de hond fout of slecht getraind door het baasje, dan zal het baasje aansprakelijk voor de daden van de hond. Zo ook de AI. Heeft iedereen al het mogelijke gedaan om ongelukken te voorkomen en het gaat tóch mis. Dan is dat precies wat het is: een ongeluk. Zowel bij de hond als bij de AI. En in beide gevallen bestaat dan de mogelijkheid tot het einde van het (kunstmatige) leven.
Toegevoegd op 06 september 2019 08:41: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Misschien ook nog leuk om even te lezen.
https://www.politico.eu/article/europe-divided-over-robot-ai-artificial-intelligence-personhood/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Een AI is minder vergelijkbaar met een auto. Ik denk dat je met een hond meer in de richting zit. Fok je een hond van een verboden ras dan is de fokker (mede) aansprakelijk. Vergelijkbaar met een slecht gebouwde/beveiligde AI. Is de hond fout of slecht getraind door het baasje, dan zal het baasje aansprakelijk voor de daden van de hond. Zo ook de AI. Heeft iedereen al het mogelijke gedaan om ongelukken te voorkomen en het gaat tóch mis. Fan is dat precies wat het is: een ongeluk. Zowel bij de hond als bij de AI. En in beide gevallen bestaat dan de mogelijkheid tot het einde van het (kunstmatige) leven.
LeonardN
4 jaar geleden
Toegevoegd!