Afhankelijk van waar de kortsluiting zit. Als de kortsluiting in de fitting zit, kan de temperatuur zó hoog oplopen, dat de lamp inderdaad stuk gaat door de kortsluiting.
jc54
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Ook als de kortsluiting ontstaat tussen een beschadigd draad en een metalen deel van de lamp kan daar door de warmteontwikkeling schade ontstaan aan nabijgelegen kunststof onderdelen die smelten of vervormen.
Een lamp is een lichtbron, dus jouw vraag is een beetje vreemd gesteld. Kortsluiting is een stroomsluiting buiten je lichtbron om en zal je lamp dus niet kapot maken. Je lamp heeft echter een stroomdraad (gloeidraad als het geen LED is) en die zou (wat niet waarschijnlijk is) een kortsluiting kunnen veroorzaken als de gloeidraad een kortere weg mogelijk maakt na het door-branden.
Je lamp kan dus niet kapot door kortsluiting.
Toegevoegd op 03 augustus 2019 21:37: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niesje1973
4 jaar geleden
Een lichtbron is toch de peer o..i.d. die je in bijvoorbeeld een plafondlamp draait?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een lichtbron (lamp) is iets wat licht geeft. Dat kan zijn een TL-buis, een LED-lamp, een gloeilamp (peer) een halogeenlamp e.d. We gebruiken ook wel het woord lamp voor de lichtarmaturen,maar daar zitten dan één of meerdere lampen / lichtbronnen in.
Inekez1
4 jaar geleden
-
De vraag is toch duidelijk? Niesje bedoelt met lamp het armatuur, want ze bedoelt met lamp nadrukkelijk niet de lichtbron. De vraag is dus niet of de lichtbron al dan niet kapot kan gaan, maar of het armatuur kapot kan gaan. En ja, dat kan dus wel kapot.
LeonardN
4 jaar geleden
Oh het was pas toen ik JOUW reactie las Inekez1 dat ik de vraag met uitleg nogmaals doorlas en de vraag pas begreep. De vraag is dus werkelijk onjuist.
Kortsluiting laat stoom per definitie een verkeerd pad volgen. De gevolgen zijn onvoorspelbaar, meestal desastreus. Kortsluiting in een gloeilamp is zeldzaam maar kan zeker voorkomen. Dus ook een lamp kan stuk gaan.

In LED lampen zit ook een stukje electronica. Dit kan ook stuk gaan door kortsluiting.

Daarnaast zijn er ook oorzaken buiten de lamp mogelijk. Een controlelampje dat b.v geschikt is voor 1,5V, maar door kortsluiting 230V te verduren krijgt zal onmiddellijk de geest geven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
De vraag is niet of de lichtbron stuk gaat, maar of het armatuur kapot kan gaan.