Mag een automatische schroef zekering al vervanging voor een aardlekschakelaar dienen?

Hallo,

Wanneer een stoppenkast geen aardlekschakelaar heeft . Maar i.p.v een aardlekschakelaar alleen stoppen heeft met een automatische schroef zekering .
Mag deze kast dan worden goedgekeurd ? Of dient deze kast ten alle tijden te worden vervangen Dan wel uitgebreid met de benodigde aantal aardlekschakelaars?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Een aardlek schakelaar is geen vervanging voor een groep automaat of andersom.
TurfGraver
4 jaar geleden
Ter info, een aardlek schakelt uit als er een lekstroom (naar aarde bijvoorbeeld) van een bepaalde waarde word geconstateerd.
Een groep automaat schakelt uit als afgenomen vermogen (kortsluiting bijvoorbeeld) te groot is.

Antwoorden (1)

Een aardlekschakelaar is niet hetzelfde als een (smelt) zekering.

Een aardlekschakelaar controleert of er stroom lekt en een zekering beschermt tegen een te hoge stroom.

Echter kunnen groepen, indien de capaciteit het toelaat, worden samengevoegd en kan op een beschikbare positie in een verdeelkast en ander apparaat worden geïnstalleerd, zo lang beide veiligheden zijn toegepast op de gehele verdeling van de installatie.

Indien u dit zelf niet begrijpt dan adviseer ik een specialist te raadplegen. Een verdeling zonder (smelt) zekering kan brand veroorzaken bij overbelasting.