Hoe bereken stroomverbruik met kWh tarief?

Hoe kan ik bereken hoeveel een apparaat kost voor een bepaalde periode gebruik. Bijvoorbeeld wat mijn computer kost als die een uur aan staat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Een computer gebruikt ongeveer 70 Watt per uur.
De gemiddelde prijs per kWh is € 0,22.
Dat komt dus neer op 70/1000 x 0,22 = 1,5 cent.
Om het verbruik in kWh van een elektrisch apparaat te berekenen moet u rekening houden met 3 gegevens:
- het vermogen van uw elektrisch toestel, uitgedrukt in watt
- het aantal uren dat het toestel voor 1 dag in gebruik is.
- het aantal dagen per jaar dat het toestel in gebruik is.

De berekening gebeurt als volgt:
[aantal uren gebruik] x [aantal dagen gebruik] x ([vermogen toestel uitgedrukt in watt] / 1000) = aantal kWh
Het vermogen dient door 1000 gedeeld te worden, om het aantal watt om te zetten naar het aantal kilowatt. Zo krijgen we uiteindelijk het aantal kWh (kilowattuur).
Voorbeeld berekening verbruik wekkerradio
Een wekkerradio staats steeds aan, en verbruikt bijgevolg constant.
uren / dag 24 uur
dagen / jaar 365
Vermogen wekkerradio 10 watt
Jaarlijks energieverbruik wekkerradio: 24 x 365 x (10 watt / 1000) = 87,6 kWh
Kosten: 87,6 x 22 cent = ca. € 19,-.
________

Zinvolle aanvulling van Ozewiezewozewiezewallakristallix:
Het vermogen in Watt staat (meestal) op de sticker op het elektrische apparaat. Dit is echter het vermogen wat het apparaat MAXIMAAL verbruikt.
Het werkelijk verbruik kan dus lager liggen. Om daar achter te komen moet je het verbruik meten met een kWh meter of via een ampèremeter en dan omrekenen.
Toegevoegd op 07 juni 2019 14:04: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Opmerking !
Het vermogen in Watt staat (meestal) op de sticker op het elektrische apparaat. Dit is echter het vermogen wat het apparaat MAXIMAAL verbruikt.
Het werkelijk verbruik kan dus (veel) lager liggen. Om daar achter te komen moet je het verbruik meten. (met een kWh meter of via een ampèremeter en dan omrekenen)
Het verbuik van een apparaat wordt vrijwel altijd opgegeven in watt. Door dit te delen door 1000 krijg je het aantal kilowatt. kWh staat voor kilowatt uur, dus als je het apparaat een uur gebruikt kost dat het kWh tarief maal het aantal kilowatt wat het apparaat verbruikt. Gebruik je het langer of korter dan een uur? Dan vermenigvuldig je het uurverbuik met de daadwerkelijke tijd.