Ik heb een plafondlamp met een bruine en een blauwe draad. Aan 't plafond zijn ze rood en blauw, hoe sluit ik aan?

Welk draad sluit ik aan op welke kabel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als je in België woont is bruin ook wel rood. Rood aan bruin dus en blauw aan blauw. Eigenlijk maakt het niet eens uit, andersom zal ook werken (als er maar twee draden uit het plafond komen).
---
Verkeerd om aansluiten is hetzelfde als een stekker "verkeerd om" in het stopcontact steken.
---
Er schijnt toch een klein mogelijk probleem te zijn met verkeerd om aan te sluiten als je een fitting hebt van metaal en de stroom erop laat staan tijdens vervangen lamp.
Toegevoegd op 01 oktober 2018 15:42: tekst
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Suoer bedankt! Hier kan ik wel iets mee
TurfGraver
5 jaar geleden
Voor veiligheid (afhankelijk van lamp fitting) kan omwisselen wel uitmaken. ;)
LeonardN
5 jaar geleden
Dat zie ik even niet.
TurfGraver
5 jaar geleden
Bij oude fittingen (en misschien goedkope rommel) staat, als deze niet "correct" aangesloten is, bij een ingeschakeld lamp de fase op de schroefmantel van de lamp.
Dit kon gevaarlijk zijn (aangeraakt worden) bij verwisselen van een (kapotte) lamp.
Moderne fittingen hebben de verbinding (met de schroefmantel) pas als de lamp geheel is ingedraaid.
Functioneel maakt het niet uit waarop welk draad is aangesloten.