Krijgt mijn kat een schok als ik stroomdraadje span?

Ik wil graag mijn kat in mijn tuin houden. Links heb ik klimophaag, rechts een gemetselde schutting. Hier gaat hij nu gewoon overheen. Nu wilde ik hier graag een stroomdraad spannen. Krijgt hij dan een schok of werkt dit niet omdat hij niet aard, zoals bij vogels? zijn pootjes zullen welk contact maken met de klimop of de gemetselde muur, is dit ook een vorm van aarden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Wat wil je nu precies doen een stroom draad? waar vandaan stopcontact? levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik wil graag een stroomdraadje boven de schutting maken zodat mijn kat overdag niet meer uit mijn tuin kan (overlast buren te beperken) en s avonds als iedereen slaapt hij wel naar buiten kan. Ik heb een licht stroomapparaatje, dus dood zal hij er niet aan gaan.
Cryofiel
5 jaar geleden
Onzin, ronron1212. Schrikdraad zie je overal, is gewoon te koop, en is echt niet levensgevaarlijk.
Cryofiel
5 jaar geleden
@Bibi01, heb je al eens geëxperimenteerd met van die hard-plastic pennen die speciaal bedoeld zijn om katten te weren van de bovenkant van een schutting? Die pennen zijn erg onaangenaam voor een kat om op te staan. Maar hij doet zich er niet echt pijn aan.
ronron1212
5 jaar geleden
@Cryofiel lees eerst eens goed mijn reactie ik heb het over stopcontact dat is 220. niet over schrikdraad dat op een andere manier van stroom wordt voorzien
Cryofiel
5 jaar geleden
Zoiets bedoel ik:
http://www.tuinadvies.be/shop/data/1380703423d.jpg
Ziet er heel gemeen uit, maar de pennen zijn niet echt scherp, en een kat is zo licht dat hij niet gewond zal raken.
Cryofiel
5 jaar geleden
ronron1212, lees eens goed wat vraagsteller zegt. Niets stopcontact, maar iets schrikdraad-achtigs. Dat stopcontact is jouw verzinsel. Overigens is een stopcontact geen 220 V maar 230 V. En zelfs die spanning is niet wat gevaarlijk is, het is de stroom die het gevaarlijk maakt. Als je wel eens een kledingstuk uittrekt en daarbij vonkjes produceert, gaat het om enkele duizenden volt, en dat is ook niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet welke pennen je bedoeld, echter zijn deze lastig te monteren op een klimophaag. Deze haag groeit in een hekwerk, ik heb nu van die buismontage isolatieverlengers besteld, deze kan ik tussen de klimop door hopelijk op herkwerk bevestigen, waar ik dan een stroomdraadje doorheen kan laten gelopen. Echter dacht ik na het bestellen ineens aan dat vogels ook geen schok krijgen, omdat ze niet aarden. Die pennen lijken me handiger op een vlakke ondergrond.
ronron1212
5 jaar geleden
@Cryofiel het is geen verzinsel maar een vraag is misschien lastig lezen in een reactie.

Antwoorden (1)

Er vanuit gaande dat je een schrikapparaatje bedoeld dat geschikt is voor katten...
(En dus geen 230V draad, noch een schrik apparaat voor grootvee. Die zouden 'm waarschijnlijk zijn 9e leventje kosten...)

Stroom heeft, simpel gezegd, een plus en een min nodig om te kunnen stromen.

Een vogel die op een elektriciteitskabel gaat zitten heeft alleen verbinding met die 'plus'. Er zal geen stroom gaan vloeien en de vogel is veilig. Raakt zo'n vogel echter met één pootje de mast aan, terwijl het andere pootje nog op de kabel staat, dan is er wél verbinding tussen 'plus' en 'min'. In dat geval krijgt ook een vogel een schok. In veel gevallen zelfs zodanig dat de vogel het niet zal overleven.

Zo ook je kat.

Wanneer hij op alleen het draadje gaat balanceren, dan zal hij géén schok krijgen. Die kans is echter klein waarschijnlijk zal hij één of meerdere pootjes op de schutting hebben staan en zal hij met een ander pootje, of een ander deel van zijn lichaam in contact komen met de draad. Op dat moment vormt zijn lichaam een elektrische verbinding en zal er stroom gaan lopen. Je kat zal dat als een schok ervaren. (nu maar hopen dat 'ie aan de goeie kant van de schutting naar beneden springt...)

Het antwoord op je vraag is dus ja !

Althans, ja... mits... het materiaal van de schutting voldoende geleidend is. Hout en plastic zijn geen goede geleiders. Dat kán een probleem vormen.
In dat geval zul je 2 draden moeten spannen (geïsoleerd van elkaar): eentje verbonden met de 'plus' van het apparaat, en eentje met de 'min'.
Wanneer de kat dan beide draden aanraakt, dan zal hij de schok voelen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor je duidelijke uitleg. Heb inderdaad een heel licht stroomapparaatje en ga ook eerst de sterkte meten voordat ik mijn kat eraan laat voelen. Hij is al een paar levens verloren door over de schutting te gaan en de weg over te steken dus we zijn heel zuinig op die paar leventjes die hij nog over heeft. Ik vind het een heel duidelijk verhaal, zou je echter de geleiding van een klimophaag en een gemetselde schutting in kunnen schatten? Is deze groot genoeg om een stroompje te kunnen voelen? Of helpt het als ik de muur licht vochtig maak? Ik denk als hij er een keer aangezeten heeft (uitgaande dat ik een hoogbegaafde kat heb) hij het wel laat voor een volgende keer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Zie de site: https://www.schrikdraad-expert.nl/voor-welk-dier/katten [citaat]
Hoe plaats ik een kattenafrastering op mijn schutting? Klimt de kat van uw buren iedere dag over de schutting? Met behulp van schrikdraad tegen katten voorkomt u dat dat opnieuw gebeurt. Op een houten schutting kunt u namelijk eenvoudig schrikdraad bevestigen. Het schrikdraad kan met behulp van isolatoren op de schutting bevestigd worden. [...] U legt twee geleiders vlak boven elkaar aan: [...]. De onderste draad werkt als aardedraad, dus beide draden mogen elkaar niet raken. Wanneer er een kat over de schutting klimt en contact maakt met de aardedraad, zal hij een lichte schok krijgen. Vervolgens zal het dier de schutting vermijden.
[einde citaat] De site heeft het uitdrukkelijk over de optie met 2 draadjes. Afgaande daarop zal de optie met maar één draad waarschijnlijk niet werken.