Krijgt mijn kat een schok als ik stroomdraadje span?

Ik wil graag mijn kat in mijn tuin houden. Links heb ik klimophaag, rechts een gemetselde schutting. Hier gaat hij nu gewoon overheen. Nu wilde ik hier graag een stroomdraad spannen. Krijgt hij dan een schok of werkt dit niet omdat hij niet aard, zoals bij vogels? zijn pootjes zullen welk contact maken met de klimop of de gemetselde muur, is dit ook een vorm van aarden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er vanuit gaande dat je een schrikapparaatje bedoeld dat geschikt is voor katten... (En dus geen 230V draad, noch een schrik apparaat voor grootvee. Die zouden 'm waarschijnlijk zijn 9e leventje kosten...) Stroom heeft, simpel gezegd, een plus en een min nodig om te kunnen stromen. Een vogel die op een elektriciteitskabel gaat zitten heeft alleen verbinding met die 'plus'. Er zal geen stroom gaan vloeien en de vogel is veilig. Raakt zo'n vogel echter met één pootje de mast aan, terwijl het andere pootje nog op de kabel staat, dan is er wél verbinding tussen 'plus' en 'min'. In dat geval krijgt ook een vogel een schok. In veel gevallen zelfs zodanig dat de vogel het niet zal overleven. Zo ook je kat. Wanneer hij op alleen het draadje gaat balanceren, dan zal hij géén schok krijgen. Die kans is echter klein waarschijnlijk zal hij één of meerdere pootjes op de schutting hebben staan en zal hij met een ander pootje, of een ander deel van zijn lichaam in contact komen met de draad. Op dat moment vormt zijn lichaam een elektrische verbinding en zal er stroom gaan lopen. Je kat zal dat als een schok ervaren. (nu maar hopen dat 'ie aan de goeie kant van de schutting naar beneden springt...) Het antwoord op je vraag is dus ja ! Althans, ja... mits... het materiaal van de schutting voldoende geleidend is. Hout en plastic zijn geen goede geleiders. Dat kán een probleem vormen. In dat geval zul je 2 draden moeten spannen (geïsoleerd van elkaar): eentje verbonden met de 'plus' van het apparaat, en eentje met de 'min'. Wanneer de kat dan beide draden aanraakt, dan zal hij de schok voelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100