Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de vervangende weerstand?

Stel: ik heb een kubus in de vorm van weerstanden. Wat is de vervangende weerstand als ik deze kubus over hoeks aansluit? (alle weerstanden zijn 1 Ohm) Dus 12 weersanden van 1 Ohm

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je de ribben van de kubus uittekent in het platte vlak dan zie je dat je een netwerk krijg met eerst drie weerstanden parallel, daarna zes en daarna weer drie. Eigenlijk staan de weerstanden van de drie groepen niet echt volledig parallel maar als je goed kijkt dan zie je dat je de niet verbonden punten met elkaar kunt verbinden (omdat de spanningen op die punten gelijk zijn). het antwoord is daarom: 1/3+1/6+1/3=5/6 Ω
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'de spanningen op die punten gelijk zijn'. Wat nou als de ribben niet allemaal dezelfde weerstand bezitten? Dan gaat dat niet meer op en wordt het een stuk lastiger te berekenen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ga ik mee accoord, het ging mij alleen maar om te zien hoe hier aan te beginnen, ongeveer 75 % ziet het platte vlak niet en dan wordt het wel heel moeilijk om het geheel te overzien. Ik weet niet hoe ik op de computer moet tekenen,anders liet ij je het wel zien.Zelf heb ik vroeger tijdens mijn cursus zendamateur ook het platte vlak getekend,maar dan ingekleurt om te zien waar ik was met de berekening, jammer dat mathilde als eerste met het platte vlak kwam,anders hadden er diversen het hoofd over kunnen breken. Of het moet zijn dat er al diversen met de berekening zijn begonnen maar het niet afgemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
teken eens een vierkant met daarbinnen nog een vierkant
verbind de hoeken van het binnenste vierkant met de hoeken van het buitenste vierkant. Maak het binnenste vierkant rood, het buitensste vierkant zwart en de vier verbindingslijnen blauw, daarna de aansluitingsdraden laten zien, e voila , platte vlak.dit was mijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom de laatste zin niet goed komt staan is mij een raadsel,maar moet zijn dit was mijn platte vlak.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding