Kan ik een smartphone opladen met wisselspanning?

Voor ons PWS hebben wij een windturbine gemaakt. Ik wil laten zien dat deze werkt door mijn mobiel eraan op te laden tijdens de presentatie. Echter weet ik niet of een mobiel kan omgaan met wisselstroom, of dat hij gelijkstroom nodig heeft(en dat ik dus een diode moet gaan kopen).

Alvast bedank voor de reactie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een smartphone opladen kan alleen volgens de specificatie van de betreffende smartphone, en dat is vrijwel altijd ongeveer 5 volt gelijkspanning.
LeonardN
6 jaar geleden
En je lader zet zelf al 220v wisselspanning om in 5v gelijk dus je kan inprincipe een van beide proberen te bereiken, maar ik weet niet of je zomaar 220v uit een zelfgemaakt turbine kan halen. (echt geen idee)

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet, en wel om twee redenen.
1) Je kunt alleen opladen met gelijkspanning.
2) Die spanning moet ook netjes 5V zijn.
Een windturbine levert een onbetrouwbare spanning.
Neem liever een fietslampje. Die kan wisselspanning aan, en de spanning zelf steekt niet zo nauw.
Bovendien is dat voor toeschouwers heel wat duidelijker dan een mobieltje opladen.
Reddie
6 jaar geleden
Nee temiste niet 1op1
Je zal er een converter tussen moeten hangen
Eerst van wissel naar gelijk spanning, dan spanning stabeliseren op 5volt, en dan nog een stroom begrenzer.
Maar kan dus wel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de usb poort hoeft stroombegrenzing niet, daar zorgt telefoon zelf voor. Je zou gewoon een gelijkrichter en een 12V - usb autoadapter kunnen gebruiken.