Hoe bepaal je welke elektronische componenten je nodig hebt?

als ik in dit schema kijk zie ik bij r1 dat ik een 10k weerstand nodig heb; als ik kijk op internet via webshops, zie ik dan weer tientallen soorten staan; hoe bepaal ik wat de juiste componenten zijn?

Picture for question
6 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De bedenker van de schakeling heeft al uitgezocht welke de juiste componenten zijn. De juiste componenten, dat zijn componenten waarmee deze schakeling werkt, dat hij doet wat jij wil dat hij doet. In dit geval een microfoonsignaal versterken, draaggolf maken en de hele zwik samen uitzenden m.b.v. een antenne.
Je moet je aan de waarden houden die bij de componenten staan, anders loop je groot risico dat het e.e.a. niet werkt. Het is net als bij een recept voor bijv. cake, doe je het anders dan er staat, dan krijg je ipv cake, soep, een baksteen, chili con carne of nog iets anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om te weten welke componenten je precies nodig hebt, heb je niet genoeg aan alleen een schema. Je zou dan de componentenlijst moeten hebben waar op staat welke tolerantie de weerstanden mogen hebben. Voor erg precieze schakeling heb je weerstanden nodig met zeer geringe tolerantie. De kleurcodering op componenten geeft de tolerantie aan.
jc54