Hoe werkt een rode lamp nu eigenlijk?

Zit er nu weer s voor met een zere nek en vraag me ineens af hoe het nu eigenlijk werkt. Is het enkel en alleen de warmte? Ik vermoed van niet want waarom moet het anders een rode lamp zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

De lamp zou zelfs helemaal geen zichtbaar licht hoeven geven: het gaat om de warmte middels infrarode straling. Infrarood ligt in het onzichtbare lichtspectrum naast rood (zichtbaar) licht.
Practisch lukt het niet een gloeilamp te maken die alleen infrarood licht geeft dus is het een lamp die rood licht geeft met daarin veel infrarood.
Daarnaast is het voor de veiligheid ook goed dat deze warmtelamp ook zichtbaar licht geeft (dan 'zie' je dat hij warm is).
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Infrarood licht straalt het uit dus warmte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door het infrarode licht gaat de warmte dieper op de spieren deze worden van binnen goed verwarmt waardoor de spier zich ontspant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stralingswarmte helpt bij de bestrijding van verstuikingen, verdraaiingen en spierpijnen. We kennen de rode lamp die werd gebruikt voor plaatselijke behandelingen. Infrarood produceert een absoluut veilige stralingswarmte die niet verward dient te worden met ultraviolet of atoomstraling. Stralingswarmte is een vorm van energie die objecten verwarmt zonder lucht als medium en wordt ook wel infrarood energie genoemd. De infrarode energie in dit systeem is gelijk aan die van de zon en aan de energie die ons lichaam produceert wanneer het brandstof omzet om ons warm te houden.
Amadea
13 jaar geleden
Het doel is infrarood licht te produceren. Dat lukt niet zonder ook wat zichtbaar rood licht op te wekken. Infrarood licht kan door zijn lange golflengte een paar millimeter in de huid doordringen. Best lekker, vind ik, zo een lamp.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind t ook lekker, moet altijd oppassen dat ik er niet te lang voor blijf zitten...
Ja het is puur de warmte. Daardoor gaat het bloed wat beter stromen en kan er meer zuurstof bij de plek komen. Het bloed en het zuurstof kunnen dan ook meer de afvalstoffen weer afvoeren. Iets wat normaal niet kan op die plek omdat er teveel spanning zit en misschien ook wel wat ontstekingen.

Het is alleen wel een lapmiddel. Want de oorzaak haal je er niet mee weg. Daaraan ligt waarschijnlijk stress ten gronde of een verkeerde houding.
Ook is die spanning vaak niet ontstaan in je nek, maar in je rug of schouders.

De rode lamp is dus een symptoom bestrijding, maar kan wel even lucht geven als je die zoekt.