hoe test ik de voltage op deze adapter met mijn multimeter?

op de adapter staat 9V en 300mA 2.7VA. als ik de voltage van de adapter wil testen nam ik aan dat de wijzer op DCV 20 moet staan. maar mijn vraag is in welke ingang ik de rode kabel stop. want wat ik zag op youtube is dat iedereen de middelste gebruiktte om een adapter te testen. maar bij de middelste staat 200mA max.

maakt dit niks uit als ik alleen de voltage wil meten? en moet de rode kabel in de middelste ingang daarvoor?

of moet de rode kabel in de bovenste ingang om de voltage te meten? omdat de adapter ook 300mA is.

ik denk zelf dat het voor het meten van voltage het niks uit maakt. maar wou het zeker weten.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://imgur.com/a/KXeAD

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Bovenste is prima (op de meter).
Bij deze adapter is de - (zwart) de middelste en + (rood) de buitenste.
Hou er rekening mee dat je mogelijk een iets hoger voltage meet onbelast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraagsteller bedoelt welke aansluiting op de meter hij moet gebruiken.
TurfGraver
6 jaar geleden
Inderdaad, de VΩmA moet de rode in op de meter.

Antwoorden (2)

In de middelste, want de bovenste is niet geschikt voor het meten van spanning (voltage). Dat staat ook op de meter. Bij het meten van de spanning gaat er nauwelijks stroom lopen door de meter, dus je hoeft niet te kijken naar de cijfers voor de stroom (200mA).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helaas beschrijf je niet welke multimeter je gebruikt.
Er is namelijk geen standaard voor welke aansluiting waar op de multimeter zit. Er is echter wel een wezenlijk verschil in functie van de aansluitingen en verkeerd gebruik kan zowel je adaptor als de multimeter opblazen.

Waarschijnlijk heb je 3 aansluitingen per je meter :
1) de common (com)
2) de ampère (A)
3) de volt (V) en ohm (Ω)

De common heb je altijd nodig. Dat is je massa, of de min, zo je wilt. Gewoonlijk sluit je hier de zwarte kabel op aan.
Met de rode moet je een keuze maken : of de ampère, of de volt/ohm aansluiting.

De ampère meet de stroom door (!) een circuit en staat dus parallel geschakeld.

Maar wat jij dus nog hebt is de volt/ohm aansluiting.

Zet de functiekeuzeschakelaar eerst in de juiste stand. Je adaptor levert gelijkstroom, dus de 20 DCV is inderdaad de juiste.

Gebruik dus NIET de ampère connector, of de ohm funktie bij het doormeten van je adaptor! Dat kost je minimaal een zekering en mogelijk meer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Foto van de meter staat erbij!