Waarom valt mijn groep uit bij schakelen verlichting ?

Hallo,

Wanneer ik mijn gang verlichting wil inschakelen dan valt de desbetreffende groep uit.
Zolang ik de licht schakelaar niet schakel is er niks aan de hand. En blijft de groep met wat er verder nog allemaal achter zit gewoon in staan.
Ik heb de lampen al los gekoppeld en draden af gedopt .
Maar ook dan valt de betreffende groep uit.
Het heeft hiervoor 6 jaar gewoon gewerkt.
Maar nu ineens heb ik dit probleem.

Wat kan het zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan van alles zijn.. _Misschien vocht problemen
_Schakelaar vochtig vies defect
_Muis aan kabels geknaagd.
_Te veel op 1 groep

Antwoorden (1)

Kan van alles zijn..

_Misschien vocht problemen
_Schakelaar vochtig vies defect
_Muis aan kabels geknaagd.
_Te veel op 1 groep
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- zou kunnen
-schakelaar is een dubbel wissel opbouw.
Deze heb ik ook al vernieuwd.
- muis aan kabel geknaagd is onmogelijk dit ivm ijzeren leiding van wissel naar centraaldoos .
-te veel op 1 groep lijkt mij niet. Omdat het 6 jaar lang heeft gewerkt en nu ineens niet. Wanneer ik het schakel draad schakel alleen dan is er volle sluiting.
Zet ik een magetrom op de zelfde groep erbij aan (welke niet standaard is. Blijft de groep in. Het lijkt dus echt aan de schakeldraad te liggen.
Enkel kom ik niet bij de centraaldoos i.v.m een verlaagd plafond. (Woning is niet van mij )
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat er ijzeren buizen in zitten, betekent, dat het een vooroorlogs huis is. Daarvan zou de bedrading vervangen moeten zijn. Helaas is daar vaak mee gerommeld. De enige oplossing is de draden vervangen.
In die oude huizen zitten vaak geen centraaldoos, maar een hoofdleiding in het plafond, bereikbaar in de vloer erboven. Belgische oplossing: kabel over het plafond naar de schakelaar.