Ja, sinds april 2014 mag dat niet meer. Althans als je het hebt over downloaden uit illegale bron. Als de muziek rechtenvrij is, of als je de rechten hebt verkregen dan mag je natuurlijk wel downloaden. Denk aan Spotify premium downloads of iTunes downloads.

http://www.nu.nl/internet/3749503/alles-u-moet-weten-downloadverbod.html
"Donderdag deed het Europees Hof van Justitie een belangrijke uitspraak. Downloaden van auteursrechtelijk materiaal, zoals films en muziek, is niet toegestaan uit illegale bron.
De uitspraak volgt op een lange strijd in binnen- en buitenland.

Nederland was namelijk altijd al een uitzondering als het ging om illegaal downloaden van films, tv-series, muziek en boeken; dat was hier helemaal niet illegaal.

In Nederland werd de auteursrechtenwet zo geïnterpreteerd dat het downloaden van een film van internet werd gezien als een 'thuiskopie', dus als gelijk aan een kopietje maken van een (legaal gekochte) cd voor eigen gebruik.

Het verspreiden van auteursrechtelijk materiaal, dus het uploaden van films en muziek naar anderen of het verkopen van gekopieerde cd's aan anderen, was wel al illegaal. Wie een film downloadde van internet, downloadde daarom "uit illegale bron". Degene die het bestand verstuurde schond wel de wet."