Domotica: hoe specifieke radiatoren uitzetten?

Situatie: eigen CV ketel met slimme thermostaat. Maar een cv ketel verwarmt het hele huis als de thermostaat aanslaat tenzij radiatoren handmatig uit gezet worden.

Als ik op mijn slaapkamer of werkkamer ben wil ik dat het daar warm is. De rest van het huis hoeft dan even niet verwarmd te worden. Maar ik ga uiteraard niet in alle kamers de radiator dichtdraaien en later weer open.

Is hier een slimme oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Het is toch niet erg om de verwarming gewoon te laten staan. het water is toch al warm. Anders moet het wederom worden opgewarmd om je andere kamers te verwarmen als jij dat wil.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron: Het gaat er toch om dat je niet het water wilt verwarmen in ruimten waar je helemaal niet bent? Dus zet je daar de kranen dicht zodat z'n eigen ruimte in een mum van tijd is verwarmd....

Antwoorden (2)

Je zou er over kunnen denken om thermostaatkranen te (laten) monteren. Die stel je voor elk vertrek in zoals je het graag wil hebben, maar je zal nog steeds aan de kranen moeten draaien als je wisselende temperaturen per vertrek wil hebben.
jc54
6 jaar geleden
Je zult de verwarming moeten voorzien van een weersafhankelijke regeling. De aanvoer temperatuur wordt dan geregeld door de buitentemperatuur.
De regelingen op de radiatoren moeten dan vervangen worden door regelingen per ruimte. Dat kunnen al dan niet tijdgestuurde thermostaatkranen zijn of een regelaar met radiografisch bestuurbare motorregelingen. Bij Conrad kun je hiervoor betaalbare oplossingen vinden.