Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de spanning van één elektron uit het stopcontact?

Als ik 1 elektron uit mijn thuis net kon 'vissen' en doormeten wat meet ik dan: 230 V of iets anders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Spanning is gedefinieerd als Energie per hoeveelheid Lading (1 Volt = 1 Joule/Coulomb, of 1 Watt/Ampere).

Eén electron die uit het stopcontact komt heeft dus nog steeds een spanning (potentiaal) van 220 Volt; omdat de lading echter klein is ( 1 electron = 1,602 214·10-19 Coulomb) is de hoeveelheid energie van dat ene electron heel klein (220 V * 1,602 214·10-19 Coulomb = 3,5 ·10-17 J)

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de definitie van electronVolt (eV).
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus: als ik het goed begrijp draagt dat losse elektron de spanning 230 V echter is de energie afhankelijk van het aantal ekektronen. Waarbij de energie van 1 elektron natuurlijk verwaarloosbaar klein is. Is het amperage daar dan direct aan te koppelen? De hoeveelheid elektronen in een stroom die dan de kracht maken?
tinus1969
8 jaar geleden
@Remmie63, sterker nog; stroom (in Ampere) is gewoon het aantal electronen per seconde. En spanning (energie per electron) maal stroom (aantal electronen per seconde) = vermogen (energie per seconde, het aantal electronen valt weg uit de vergelijking).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel dank voor dit antwoord!

Andere antwoorden (1)

Je kan het vergelijken met water, dat ion zou een druppel zijn:
Als je een kraan opendraaid, zal het water eruit lopen/spuiten, dit komt door het druk (spanning) van hrt water in de leiding. Leg echter 1 druppel op de grond en zie ef staat geen spanning meer op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus dat betekent dat spanning de hoeveelheid ionen is? Hoe hoger de spanning des te meer ionen samengepakt.
tinus1969
8 jaar geleden
@Remmie63, @jjjgroot, de hoeveelheid ionen is juist de hoeveelheid stroom. Daarom ook een min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee de als de kraan dicht blijft
, blijft de spanning het zelfde.
Dus aantal druppels/ionen heeft niets met spanning te maken.
tinus1969
8 jaar geleden
@jjjgroot, en dus? het is niet meer duidleijkw at je nu eigenlijk beweert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil het voor jou nog wel een x uitleggen
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing