Wat te doen bij een beschadigde sd-kaart?

Mijn mobiel geeft al lange tijd aan dat mijn sd-kaart is beschadigd. Ik kan mijn apps gewoon gebruiken en heb verder nergens last van maar ben toch bang dat de beschadiging negatieve gevolgen zal hebben. Ik wil liever niet formatteren omdat dan al mijn bestanden verloren zullen gaan? Wat kan ik doen? Zou iemand me kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maak in hemelsnaam eerst een backup op je computer of die van iemand anders, in the cloud of waar dan ook, als het maar niet op je telefoon is!
Het is iets dat je regelmatig moet doen, tenzij jij wel van tevoren weet wanneer je telefoon kapot gaat, gejat wordt of in de wc-pot valt.

Het beste antwoord

De inhoud kopieren naar een computer, formatteren (liefst met de optie van je telefoon) en dan de inhoud terugzetten. Wsch. is het een micro-SD kaart, die kun je in een adapter doen of rechtstreeks in sommige kaartlezers. Is het een "vaste SD kaart" (ja, ze verzinnen wat bij Samsung), dan kan het ook, maar dan niet in een kaartlezer. De telefoon moet dan op je computer aangesloten worden. N.B.: het kan lang duren (een uur of meer), gezien de hoeveelheid gigabytes. Liever niet draadloos doen dus.

Toegevoegd na 9 minuten:
Meestal is de kaart niet fysiek beschadigd. Als dat wel zo is, krijg je daar wel een melding van bij het formatteren. Mijn ervaring is trouwens, dat negeren van zo'n melding geen merkbare gevolgen had. De paar keren dat ik ineens alles kwijt was, kwamen zonder waarschuwing of foutmelding. De kaart kon dan opnieuw geformatteerd worden, en alles leek in orde. Tot het weer mis ging. Had natuurlijk meteen dat kaartje moeten vervangen, maar die dingen waren toen nog best duur. Als je dit kaartje in een computer doet (evt. via een externe kaartlezer), heb je kans dat die computer voorstelt om een fout te herstellen. Vaak lukt dit, zonder verlies van gegevens. Wil je echt geen risico lopen, dan toch eerst de inhoud kopieren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Externe kaartlezers hoeven niet veel te kosten. Ik kocht er eentje bij Mediamarkt voor een euro of 7. Alleen voor SD en Micro-SD (dus ook zonder adapter te gebruiken).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SD-kaarten hebben niet het eeuwige leven. Van veel schrijven slijten ze sneller. Maak zo gauw mogelijk een back-up op je komputer. Als het niet anders kan toch maar formatteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@TheoDeed: mee eens, goede toevoeging. Die "slijtage" wordt wel slim verdeeld over de cellen, las ik eens. Zo wordt de FAT (waar bij elke verandering in geschreven wordt) regelmatig naar niet of weinig gebruikte delen verplaatst. Geldt dat slijten trouwens niet net zo goed voor het interne geheugen? De laatste keer dat ik er iets over las (flash geheugen in het algemeen) is al weer een paar jaar geleden, dus misschien bestaat er intussen een type dat dat niet heeft. O, en helemaal niet gebruiken kan je je data kosten, bij de mij bekende soorten. Een USB stick moet af en toe aan de stroom. Niet vaak, ik heb er eentje teruggevonden na jaren kwijt geweest te zijn. Meteen ingeplugd, en jawel: alles stond er nog op. Kan natuurlijk mazzel zijn.