kan ik met een lijmpistool over soldeerpunten gaan? of geleid dat?

met soldeerpunten bedoel ik waar ik verbindingen aan elkaar gesoldeerd heb.

mijn soldeerwerk is niet al te best en wil het dus wat steviger maken door het vast te lijmen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Nee, dat gaat je niet helpen. Koop een vergrootglas of leesbril en zorg dat de solderingen goed worden.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat geleidt niet. Probleem kan wel zijn dat je soldeerwerkstuk bij gebruikt heet wordt en de lijm in brand vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar heb je speciale lijm voor van BISON (zie bron)

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb het pas ook aangeschaft voor een achterruitverwarming

Toegevoegd na 4 minuten:
maar om je componenten steviger te laten staan bvb als een condensator rechtop staat
wordt er inderdaad veel gebruik gemaakt met een lijmpistool (tegen het los trillen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een goed printje hebt, kun je de componenten prima met een lijmpistool vastplakken (ook over de solderingen). Echter, als je een slechte soldeerverbinding hebt, kom je er na de lijm slecht bij. Dus eerst de schakeling testen en daarna pas met de lijm aan de slag. De lijm is geen vervanger van de soldeer! Mochten de componenten zeer warm worden, zou de lijm ook weer kunnen smelten... (vervelend als de lijm tevens als isolatie dient).

Het kan natuurlijk ook dat je een water- of gasleiding hebt gesoldeerd, maar daar gaan we maar niet van uit. Een slechte soldeerverbinding daar gaat altijd lekken en daar helpt lijm niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet knoeien en nooit risico's nemen met electrische of electronische verbindingen.
Nee het geleid niet, maar leidt tot nog meer knoeiwerk.