Hoe werkt electriciteit precies?

Hoe kunnen bijvoorbeeld batterijen iets laten bewegen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Als je een verbinding legt tussen de polen van een batterij dan gaan daardoor elektronen stromen van de minpool naar de pluspool.
Om beweging te krijgen moet je in die verbinding een elektromotor opnemen. Een elektrische stroom veroorzaakt een magneetveld. Daarmee wordt een metalen object in de motor in een draaiende beweging gebracht. Dan kun je daar iets aan vastmaken dat je zo in beweging zet. Zoals bijvoorbeeld wielen

Antwoorden (1)

Een batterij (stroomblokje) is een voorwerp voor opslag van elektriciteit. Het bestaat uit een elektrotechnische component en spanningsbron, een combinatie van een of meerdere elektrochemische cellen, die worden gebruikt voor de omzetting van opgeslagen chemische energie in elektrische energie.

Bij een batterij worden via een chemische reactie aan de min-pool elektronen vrijgemaakt, terwijl aan de plus-pool op hetzelfde moment via een andere chemische reactie elektronen worden gebonden. Via een op de batterij aangesloten component (bijvoorbeeld een lampje) kunnen nu de elektronen vanaf de min-pool, door het lampje, naar de plus-pool stromen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Batterij_(elektrisch)

Toegevoegd na 41 minuten:
De batterijen kunnen iets laten bewegen doordat in de batterij er een elektrisch lading loopt die bij plaatsing in een elektrisch apparaat die lading gebruikt om mbv een magneet iets te laten draaien. Dat werkt bijv. zo in een elektromotor:

De werking van een elektromotor is gebaseerd op elektromagnetisme. De motor bestaat uit een stator en een rotor, die in de stator kan draaien. Van deze twee is er in elk geval één uitgevoerd als elektromagneet. Afhankelijk van het type motor kan de ander uitgevoerd zijn als permanente magneet, elektromagneet of slechts van magnetisch materiaal gemaakt zijn. Door de krachtwerking van magnetische polen op elkaar, of door inductiewerking, gaat de rotor draaien.

Misschien allemaal wat ingewikkeld. Vandaar nog een filmpje over hoe dat eruit ziet: bij minuut 4:55 zie je dat uitgebeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=1n893OIrhOw