Kan de batterij van een QUARTZ horloge dit veroorzaken? (Zie video)

Video >> https://www.youtube.com/watch?v=UBcd1bSBZoU&feature=youtu.be
Horloge is niet recent gevallen of hard gestoten.
Twee jaar geleden gekocht.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Het af en toe even blijven hangen van de secondenwijzer ken ik van andere kwartsklokjes als de batterij op raakt. Met een nieuwe batterij zal het horloge weer goed lopen, verwacht ik.

De kristalfrequentie is gegeven en ook bij afnemende batterijspanning vaststaand want bepaald door de afmetingen en vorm van het kwartskristal.
Maar als de batterijspanning te ver zakt om de mechanische wijzers nog te blijven bewegen, zal een gewoon kwartshorloge met wijzers stapjes kunnen gaan overslaan en dus onregelmatig gaan áchterlopen.

En dat heeft dus een (ver)raderlijk effect, en daar zijn slimme oplossingen voor bedacht, zoals het laten missen van seconden (de wijzer wacht even met bewegen en haalt dan ineens de niet getoonde seconden weer in), zodat je nog steeds de juiste tijd houdt maar toch intuïtief gewaar wordt dat het tijd is voor een verse batterij.
Bordensteker