Is het beter om elektrische apparaten uit te schakelen of stand-by laten?

Ik heb het dan meer over levensduur dan over energie besparing.

De meeste zijn gewend om de televisie op stand-by achter te laten maar is dat wel goed voor de levensduur en zo heb ik ook een speaker systeem die geen aan/uit knop heeft. enzovoort.

Toegevoegd na 22 uur:
Oké bedankt voor jullie reacties, over de televisies begrijpt ik het nu.

Maar is het algemeen beter voor elektrische apparaten om ze stand-by te laten in plaats van compleet uit te schakelen?

(Mijn vraag ging niet specifiek over televisies, maar dat maakt niets uit. Elk antwoord is welkom)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

het volledig uit- en weer inschakelen van de TV is slechter voor de levensduur van de TV dan hem gewoon in standby te laten staan. Apparaten gaan vrijwel altijd stuk bij het in- en uitschakelen.
7 jaar geleden
in de tijd van de ouderwetse grote tv's met een diepte die groter was dan het gemiddelde tv kastje, was het inderdaad niet heel handig om elke keer helemaal aan en uit te zetten, omdat de tv dan zo'n klap stroom over de beeldbuis kreeg. een of twee keer per week was dat niet heel erg, maar elke keer dat je opstond op die manier de tv uitzetten was niet heel goed. tegenwoordig maakt dat bij flatscreens niet meer veel uit.