Is het mogelijk om fax en telefoon verkeer van elkaar te onderscheiden (voor je opneemt) ?

Ik zag een soort voice/fax switch, maar die zijn vrij duur. Bestaan er ook fax apparaten die zelf weten of het een fax bericht is en alleen in dat geval opnemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een fax-selector neemt de lijn aan en luistert of hij fax-piepjes hoort. Aan de hand daarvan stuurt hij het 'gesprek' door naar de telefoon of de fax door naar het fax-apparaat.
De lijn wordt dus wel eerst opgenomen, de andere kant hoort dit als een klik en moet even wachten.
Dit soort apparaten zijn op marktplaats vast 2de hands te verkrijgen.
Andere optie is een 2e telefoonnummer. Bijvoorbeeld gaan bellen via voip (via internet) en je fax op de analoge lijn. Dan zijn het gewoon 2 gescheiden nummers en kan je ook nog tegelijk bellen en faxen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat kan niet. Het faxverkeer kenmerkt zich door gemoduleerde fluittonen, die eerst kunnen worden waargenomen als het gesprek is aangenomen.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is mijn ervaring ook !
Je kan een fax nemen met een telefoon mogelijkheid erin ingebouwd.
Dan gaat de fax/ phone een paar keer over en als het een fax is dan hoor je de biepjes ( van de verzendende fax ). Als het een telefoontje is dan hoor je geen biepjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope. Vooraf is niet te ruiken of het een telefoon of fax is, aan de andere kant.
Gelukkig kun je over 't algemeen de telefoon aansluiten op de fax (dus in serie, niet parallel)
De fax luistert dan mee zodra je oppakt, en mocht het een fax zijn aan de andere kant van de lijn, dan pakt ie netjes het gesprek van je over.
Dat heeft wat nadeeltjes; tenslotte heb je al moeite gedaan de telefoon op te nemen, en krijg je als dank slechts een vervelende fluittoon te horen voordat je fax een papiertje uitspuugt, het heeft weinig nut meer je vaste lijn door te schakelen naar mobiel als je een avond niet thuis kunt zijn, en ook het aanzetten van voicemail is niet handig als je zo nu en dan faxjes ontvangt op het telefoonnummer waarmee je ook gewoon belt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord Krizzz +
ik heb een apparaatje dat je tussen je aansluiting en je tel inzet en in dat apparaatje geef ik naar eigen believen tot 4 cijfers in dus als je tel nmr 123456 zou zijn zorg je ervoor dat nu je tel nmr bijv 1234560132 word dus 4nmrs erachter,dus even een splitter ertussen van een euri dat je twee lijntjes uit je muur heb en het apparaatje met de ingestelde extra nummers zet je tussen je fax en die word dus alleen aangesproken als er ook daadwerkelijk gefaxt word,je moet dus wel de mensen waar je een fax van verwacht zeggen dat ze voor de fax die extra nummers achter het bestaande nummer moeten draaien,het ligt al een jaar of 15 ergens in een kast bij me maar zo uit mn hoofd heet het belpin.en ik heb het ooit gekocht bij conrad.