Hoe komt het dat mijn batterij explodeert?

Ik was eens een 9v batterij uit elkaar aan het halen. Al die kleine batterijen die in die 9v zaten lagen op tafel, toen opeens explodeerde er eentje. Gelukkig raakte ik niet gewond. Ik heb wel eens vaker 9v uit elkaar gehaald zonder dit resultaat. Die explodeerde was een Duracell die uit de Lidl ontploften niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat komt omdat je sluiting hebt gemaakt in één van de cellen. De stroom kan dan oplopen tot vele ampères, waarop een ontploffinkje volgt.
Er is geen enkele nuttige reden te bedenken om batterijen te slopen als je niet weet hoe ze werken en wat je aanricht. Je kunt daarbij brandwonden oplopen.
escape
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Wat versta je onder "vele" ampères?
escape
8 jaar geleden
De celletjes in een 9 volt blokje lijken op een AAA - cel.
Die kunnen bij kortsluiting gedurende een korte tijd 7 A leveren.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100204063139AAolSMz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had dat ene aansluitinkje nodig met de + en -