Kun je aan een dvd zien of deze meerdere malen bekeken is?

Af en toe verkoop ik een gebruikte dvd via internet. Een koper melde mij dat hij kon zien dat de dvd meerdere malen gebruikt was. Dat klopte, maar het verbaasd mij dat hij dat kan zien. Iemand een idee hoe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat lijkt mij onzin. Een DVD is een spiegelend oppervlak met daarin allemaal putjes die door een laserstraaltje wordt "gelezen" . Die straal tast de ronddraaiende DVD af. Er is geen sprake van een contact zoals tussen een naald van een platenspeler en een vinyl plaat. (Een plaat slijt op den duur namelijk wel) de DVD verandert niet door hem te bekijken. het is hetzelfde als een spiegel. Daaraan kan je ook niet zien of iemand daar al eens in gekeken heeft.