Kan een stekkerdoos op ongeaard stopcontact aan blijven?

Ik heb noodgedwongen stekkerdozen op een ongeaard stopcontact moeten aansluiten, omdat het nou eenmaal niet anders kan (ik zit op kamers, en er is geen geaard stopcontact in mijn kamer). Ik heb twee stekkerdozen op elkaar aangesloten, en daar zit mijn bedlampje in. Kan ik 's nachts de stekkerdozen aan laten, of moet ik elke avond mijn bed uit om de stekkerdozen uit te doen (ik heb namelijk één stekkerdoos bij mijn bed en de andere onder mijn bed (hoogslaper))?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (2)

Als daar in de nacht alleen maar een bedlampje in zit kan dat echt geen kwaad, als je ook nog een glas water op je nachtkastje heb staan. Zorg er dan voor dat als deze valt nooit op de stekker doos kan vallen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
maak je niet al teveel zorgen ik heb een batterij aan pc op ongeaarde stopcontacten wel met een ingebouwde zekering rode schakelaar is meteen een zekering
dus een nachtlampje moet kunnen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een rode schakelaar is GEEN zekering, alleen maar een rode schakelaar. Gewone 13-in-een-dozijn tafelstopcontacten-met-schakelaar hebben geen enkele beveiliging. Niet dat die heel hard nodig is, maar denk niet dat er iets inzit dat verder iets doet dan alleen stroom doorlaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik het nooit over een schakelaar gehad
Ja, die kan gewoon aan blijven.
Als je de stekkerdoos op een ongeaard stopcontact aansluit, zijn de stekkers dus verder ongeaard, net als het ongeaarde stopcontact.
En in je kamer zit dus een ongeaard stopcontact omdat je in je kamer geen aarde nodig is.
Je moet er alleen (liever) geen apparaten op aangesloten laten die een geaarde stekker hebben. Alle ongeaarde apperaten kunnen er gewoon in blijven.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Reddie, goed advies om er geen geaarde apparaten op aan te sluiten; die zijn niet voor niets geaard! plus van mij.