Bestaan er digitale weerstations, die (bijvoorbeeld) een juiste, nauwkeurige en absoluut geldende temperatuur aangeven?

Ik heb binnen een straal van 3 meter, opgesteld op ooghoogte (= ca. 1.70 meter) in mijn woonkeuken maar liefst ZES digitale thermometers en 1 ouderwetse analoge (kwik) thermometer. Ik ben dus een temperatuur-freak. Respectievelijk geven de temp.meters aan: 20.4 - 20.3 - 19.1 - 18.6 - 19.5 en 17.5, terwijl de kwikthermometer het op 17.0 houdt !!!
Ik word hier echt niet goed van. Vandaar mijn vraagstelling. Als ik deskundigen van verkopende bedrijven daarover bel, ben ik volgens die lieden de enige die daar moeite mee heeft.
De dooddoener die je krijgt te horen: "Meneer, niemand vraagt daar ooit naar, want als u het fris vindt zet u de cv-thermostaat gewoon een halfje of een hele graad hoger ............ !!!"
Daar gaat het dan bij mij niet om! Ik wil gewoon de exact juiste temperatuur in mijn woonkeuken weten potversamme !!!
Is er nog hoop voor mij???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
redhouse
9 jaar geleden
Leuk ben ook z'n freak.
Nu 2 Vion meters die geven exact weer wat mijn CV thermostaat ook aangeeft.Buiten temperatuur gelijk aan plaatselijke weer
amateur.Geeft een tevreden gevoel :)

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat die voor huis- tuin- en keukengebruik bestaan.
Waarschijnlijk alleen maar hele dure professionele.
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met goedkope analoge
koelkastthermometertjes. Ik deel je frustratie.
Ik heb het opgelost door bij elk thermometertje een + of - graden te noteren.
Maar dat is natuurlijk niet iets wat je wilt.
Misschien bestaan er elektronische thermometers die je aan je computer kunt hangen. Dan kun je zelf ijken. Maar dan heb je weer geen aflezing ter plaatse.
Reddie
9 jaar geleden
Je kunt bij firma's die laboratoriumapparatuur leveren, een geijkte kwikthermometer kopen die op 0,5 °C correct de temperatuur aanduidt. Er bestaan er zelfs op 0,1 °C nauwkeurig met ijkingscertificaat.
De prijs zal ongeveer 150,- € bedragen (officieel ijkingscertificaat inbegrepen).

Wij hadden er verschillende in ons laboratorium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Digitale thermometers kunnen inderdaad storend afwijken.
Ook analoge meters (vroeger vaak kwikthermometers, maar die mogen niet meer, wel zijn er met een andere vloeistof er in) kunnen en zullen vaak afwijken.

Deze bron (die er nogal diep op ingaat - maar verderop noem ik nog een andere bron) geeft u een indruk van welke zaken een rol kunnen spelen:
http://www.tservice.nl/tips/haccp/kalibreren-van-thermometers

Voor een amateur en zeker een freak is het uitvinden hoeveel een bepaalde thermometer afwijkt redelijk te doen door eerst de aanwijzing in smeltend ijs te controleren. Vooral voor gebroken en vergruisd (gecrushed) bevroren water in een bakje met ook veel vloeibaar (smelt)water geldt dat de temperatuur van dat water vrijwel precies op nul graden zal stabiliseren. Zo heb je een vaste waarde om de aanwijzing van je thermometer mee te vergelijken.
Daarna kun je een thermometer (als die er tegen bestand is) eventueel nog in kokend water controleren op een aanwijzing die dan ongeveer 100 graden zou moeten zijn.
Als je dat met één thermometer gedaan hebt, dan heb je daarna iets in handen om elke andere thermometer mee te vergelijken (kalibreren).

Bij een thermometer die op een houten plankje bevestigd zit, schrijf ik soms achterop (of netjes aan de voorkant) de afwijking (miswijzing) bij de meest bekeken temperatuur. Maar je kunt het op andere thermometers ook op een klein stukje papier schrijven dat je ergens op de voorzijde plakt.

Deze bron geeft voor de amateur meer uitleg: http://www.meteo-maarssen.nl/zm_thermometer.html .
Daar wordt o.a. aangegeven dat het belangrijk is om omgevingsinvloeden te minimaliseren; een officieel weerstation heeft de thermometer in een wit geschilderde zgn. meteohut opgesteld staan, met louvres in de wanden waar de wind vrij doorheen kan blazen, maar waar de thermometer zelf afgeschermd is van direct zonlicht. De meetplaats moet op anderhalve meter hoogte zijn, niet in de omgeving van gebouwen of andere obstakels, liefst boven grasland, dat soort voorwaarden.
Bordensteker