is het zo dat als je een lasklem gebruikt met drie gaatjes, je 1 klabel eigenlijk splitst in 2 kabels?

ik wil 1 kabel splitsen in twee kabels, is een lasklem met drie gaatjes daar geschikt voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
gvrox
9 jaar geleden
Wat voor soort kabel wil je op die manier splitsen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lasklem is bedoeld om 1 ader (meestal 2,5mm) te splitsen.
Met een drie gaats kun je inderdaad met twee verder gaan.
Maar (vandaar vraag van gvrox neem ik aan) dit is niet geschikt voor alle soorten kabels!

Antwoorden (1)

Voor de zekerheid even het verschil tussen een draad/ader enerzijds en een kabel anderzijds:
- in een kabel zitten meerdere draden. In, b.v. 220V kabel gaat het vaak om een fase-, nul- en aarde-draad. In een kabel van de KPN kan het om 10-tallen signaaldraden gaan.
- Van draden bestaan 2 soorten: flexibele draden, bestaande uit vele kopervezels in een isolerend omhulsel, of vaste-kern draden bestaande uit 1 koperen ader in een isolerend omhulsel.

Een KABEL met een lasklem splitsen is dus geen goed idee. Dat gaat tot kortsluiting leiden.

Maar waarschijnlijk bedoel je dat niet en wil je een draad (of meerdere in een kabel) splitsen.

Lasklemmen zijn alleen bedoeld voor elektriciteitsdraden met een vaste kern. Meestal van 1,5mm2 of 2,5mm2. die kun je gerust splitsen met een lasklem. Sterker nog: daarom zitten er meer dan 2 gaatjes in ! :-)

Draden met losse vezels (=de flexibele draden) die zijn NIET geschikt om met lasklemmen verbonden te worden. Veelal worden daar kroonsteentjes of AMP-klemmen gebruikt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix