Kan een batterij beschadigen als je hem s'nachts laat opladen bij 100%?

Zeg maar of mijn logica klopt of niet. Een batterij kan niet beschadigt worden als die vol zit omdat er juist een limiet op zit, je kan iets wat klein is niet groter maken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Uw stelling klopt niet.
Het laatste gedeelte van een laadproces behoeft speciale zorg. Domweg steeds even hard door blijven laden is niet goed voor oplaadbare batterijen.

Iemand die er meer verstand van heeft dan ik, heeft het een en ander op het internet uit de doeken gedaan, en ik citeer een klein stukje daaruit:
“Wat bij een oplaadbare batterij zwaar telt, is een goede lader. In het algemeen geldt dat snelladen (tussen 1 en 4 uur laadtijd) voor NiMhs beter is dan langzaam of ultrasnel laden (15 min). Vergelijk het ultrasnel laden met het vullen van een emmer met een brandweerspuit: de emmer krijg je nooit vol. Voor veel accu's geldt de vuistregel dat de oplaadstroomsterkte (ampere) ongeveer 10% van de maximale capaciteit (mAh) moet zijn. Als een batterij driekwart vol is, neemt de weerstand toe en heeft alleen steeds langzamer laden zin. Laat de lader niet in het stopcontact zitten als de batterij geladen is, dan kan slijtage optreden met gevolgen voor de capaciteit.”

Ik raad u aan ook de rest van het stukje te lezen; het staat bijna onderaan mijn link.
Bordensteker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Een goede lader *ziet* toch dat de weerstand toeneemt en dat de batterij dus bijna vol is, en houdt dan toch geleidelijk op met opladen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goede lader gaat m.i. aan het einde van het laadproces over op druppellading.
Bordensteker
9 jaar geleden
Cryofiel en TegenXinnig: Dat klopt allebei, maar de stelling was "Een batterij kan niet beschadigt worden als die vol zit omdat er juist een limiet op zit", en een batterij kan beslist wel beschadigd worden, maar een goede lader zorgt dat de laadstroom aangepast wordt en dat na vol raken er over wordt gegaan op druppelladen.
Dus met een goede slimme lader zou het goed moeten gaan, zoals de bron ook zegt.
Een domme lader kan de batterijlevensduur flink bekorten, is mij altijd voorgehouden.
Bordensteker
9 jaar geleden
“De simpele lader:
De titel zegt het al het is een lader die gewoon de batterij blijft laden deze zal niet stoppen als de batterij vol is. Deze laders kunnen schade aan je accu brengen als je ze onbeheerd voor een lange tijd laat staan.
De accu’s worden dan heet en smelten.” http://www.airsoftclubnederland.nl/airsoft-accus-en-laders-aegs-en-aeps/ Heet worden kan ook als een batterij eerst niet wil beginnen lading op te nemen, en je hem even een duwtje geeft met een domme lader, en daarna de rest doet in de slimme lader. Het kan dan gebeuren dat de herkenbare verandering in het laadproces al voorbij is, en een slimme lader zal dan denken dat die omslag nog moet komen, en zijn laadstroom dus nog niet aanpassen. Daarom zit er meestal ook een tijdbegrenzing op (maar een domme lader heeft die niet). In volgende links is ook het een en ander te lezen. http://www.circuitsonline.net/forum/view/121088 http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=21&t=19772 http://forum.belgiumdigital.com/f36/powerex-mh-c9000-for-dummies-batterijlader-en-batterijen-271021.html http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1187180/35
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar koop ik een slimme lader?
Bordensteker
9 jaar geleden
IPC-1 acculader, druppellader ( = La Cross BC900 = Techno-line BC900).
Verkrijgbaar bij Conrad.nl
Onderstaand meteen een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing:
http://www.gerritspeek.nl/navigatie/gps-navigatie_acculader.html. Er zijn meer merken en modellen, maar daarvoor moet je zelf een beetje op het internet zoeken.
Bordensteker
9 jaar geleden
Intussen vergeet ik nog een andere die me opgevallen is.
De Powerex Maha MH-C9000 heeft ook een goede naam blijkens http://forum.belgiumdigital.com/f36/powerex-mh-c9000-for-dummies-batterijlader-en-batterijen-271021.html . Hij wordt daar zeer uitgebreid beschreven en becommentarieerd. *Met een samenvattend overzicht aan het begin.*
En als je met die naam zoekt vind je aanbieders en nog meer besprekingen.
Want bij sommige hobby's waar je oplaadbare batterijen bij gebruikt is het in het begin voor iedereen wat zoeken, en daardoor is die zoekslag al vaak gedaan en ook beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil een slimme adapter oplader kopen voor een USB aansluiting om mijn iPod op te laden, of bestaan die niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://store.apple.com/nl/product/MD813ZM/A/5-w-usb-lichtnetadapter-voor-apple?fnode=3c IK HEB DEZE IS DIE VEILIG OM TE LATEN STAAN?
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb geprobeerd of ik ergens wat meer over deze MD813ZM/A kon vinden. Dan kom ik zoekend naar meer informatie daarover eerst bij de versie voor de Amerikaanse markt terecht (met van die kleine platte stekkerpootjes), maar nu heb ik een houvast om specifiek in het Nederlands te zoeken, en op de site van bol.com vind ik wat ik zoek.
http://www.bol.com/nl/p/apple-usb-power-adapter/9200000009417220/?bltg=itm_event%3dclick%26pg_nm%3dpdp%26slt_id%3dprd_reco%26slt_nm%3dproduct_recommendations%26slt_pos%3dC1%26slt_owner%3dccs%26itm_type%3dproduct%26itm_lp%3d2%26itm_id%3d9200000009417220%26itm_role%3din#product_specifications De daar vermelde gebruikersbeoordeling van “Mass1mo” vind ik vertrouwenwekkend. En dat je bij deze door de fabriek beoogde combinatie van lader en iPod risico zou lopen wil er bij mij niet in. Het is een klein ding, maar niet zomaar het eerste het beste ladertje. “Deze Apple USB adapter is compacter dan zijn 12 Watt variant, deze laadt uiteraard iets trager, maar bij een iPod Touch of een iPhone zal het verschil tussen de twee varianten niet groot zijn. Ik heb al 1 van deze adapters, maar vond het handig om er nog een te hebben. Een van de redenen waarom ik dan ook voor de Apple oplader heb gekozen is omdat deze oplader erg compact is en er goed uit ziet. Maar voor mij is de hoofdreden nog altijd omdat je er vanuit kan gaan dat de opladers van het merk wat overeenkomt met het op te laden product de beste kwaliteit heeft. Tegenwoordig heeft vrijwel elke accu een functie voor het zogenaamde 'snelladen'. Elke fabriekant geeft een eigen 'karakteristiek' (wanneer het snel laad of traag gaat laden) aan die snellaad functie van zijn product. Op deze 'karakteristiek' baseert de fabriekant ook zijn opladers.
Wanneer men een oplader gebruikt die sterk afwijkt van deze 'karakteristiek' zal dit de accu verkeerd gaan ballasten, waardoor de levensduur van de accu wordt verkort. Het is ook erg onverstandig om een uiterst goedkope oplader te kopen. Deze zijn vaak erg eenvoudig ontworpen en er worden slechte componenten gebruikt voor de fabriecage van die opladers. Daardoor kan de oplaadstroom sterk wisselen of hoge 'pieken' bevatten, wat ook de levensduur van een accu verkort. Aangezien ik de levensduur van de accu van belang vind, vind ik het ook waard om wat meer neer te tellen voor deze merklader.” Ik zou zeggen: doen!
Bordensteker
9 jaar geleden
En als je hem in een winkel koopt, kun je specifiek vragen of je de lader gewoon de hele nacht door ingeplugd mag laten. Noteer welke verkoper dat zei, en als er dan tóch nog in de gebruiksaanwijzing een waarschuwing van de fabriek staat dat je dat niet zou mogen doen, dan heb je tenminste een argument om het ding terug te brengen. Maar ik verwacht dus niet dat dat nodig zou zijn (alhoewel Amerikanen vaak meesters zijn in het plaatsen van waarschuwingen om maar zoveel mogelijk van de risico-aansprakelijkheid af te zijn!). Op de Nederlandstalige webpagina waar Apple deze lader aanbiedt, staat trouwens onder de tab Compatibiliteit met icoontjes aangegeven welke iPods en zo met deze lader gebruikt kunnen worden. En ze vermelden ook een mogelijkheid om telefonisch informatie te krijgen of het apparaat in combinatie met andere Apple producten gebruikt kan worden:
“Vragen over compatibiliteit? Bel 0800 0200 570”.
Ik had hier laatst nog een discussie met mijn leraar over. het is zo dat een oplaadbare batterij (meestal een lithium batterij) als je hem met de meegeleverde oplader oplaadt dat eigenlijk geen kwaad kan. echter als je een andere oplader hebt dan de meegeleverde kan je er beter wel mee oppassen. Dan kan hij namelijk oververhit raken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn zus had bij haar iPhone een meegekregen of gekocht. Waar koop ik een goeie?