Kan een batterij beschadigen als je hem s'nachts laat opladen bij 100%?

Zeg maar of mijn logica klopt of niet. Een batterij kan niet beschadigt worden als die vol zit omdat er juist een limiet op zit, je kan iets wat klein is niet groter maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Uw stelling klopt niet. Het laatste gedeelte van een laadproces behoeft speciale zorg. Domweg steeds even hard door blijven laden is niet goed voor oplaadbare batterijen. Iemand die er meer verstand van heeft dan ik, heeft het een en ander op het internet uit de doeken gedaan, en ik citeer een klein stukje daaruit: “Wat bij een oplaadbare batterij zwaar telt, is een goede lader. In het algemeen geldt dat snelladen (tussen 1 en 4 uur laadtijd) voor NiMhs beter is dan langzaam of ultrasnel laden (15 min). Vergelijk het ultrasnel laden met het vullen van een emmer met een brandweerspuit: de emmer krijg je nooit vol. Voor veel accu's geldt de vuistregel dat de oplaadstroomsterkte (ampere) ongeveer 10% van de maximale capaciteit (mAh) moet zijn. Als een batterij driekwart vol is, neemt de weerstand toe en heeft alleen steeds langzamer laden zin. Laat de lader niet in het stopcontact zitten als de batterij geladen is, dan kan slijtage optreden met gevolgen voor de capaciteit.” Ik raad u aan ook de rest van het stukje te lezen; het staat bijna onderaan mijn link.

Bronnen:
http://www.gerritspeek.nl/navigatie/gps-na...

Ik had hier laatst nog een discussie met mijn leraar over. het is zo dat een oplaadbare batterij (meestal een lithium batterij) als je hem met de meegeleverde oplader oplaadt dat eigenlijk geen kwaad kan. echter als je een andere oplader hebt dan de meegeleverde kan je er beter wel mee oppassen. Dan kan hij namelijk oververhit raken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100