Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik in een kamer meerdere stekkerdozen gebruiken?

Stekkerdoos 1: Wekker, lamp, 's nachts een telefoon oplader. In hetzelfde stopcontact zit zon onweersstekkers.

Stekkerdoos 2: Raspberry Pi, PS3, Home Cinema.

Stekkerdoos 3: Stekkerdoos 4, PC, PC monitor, cd speler, DJ Effectenmachine, Kleine DJ Mixer.

Stekkerdoos 4: Router, TV en af en toe oplader laptop.

Bij stekkerdoos 3(en 4) zit ern homeplug voor internet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
874

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik veronderstel dat je je zorgen maakt of deze apparaten te veel stroom trekken.
Het gaat dan niet om de kamer maar om de stroomgroep. Het kan zijn dat er in de kamer één groep zit maar het zouden er ook meerdere kunnen zijn. Maar het komt ook voor dat meerdere ruimtes op één groep zitten.

Eén stroomgroep is in Nederland meestal geschikt voor 16 ampere (soms 10).
Met 16Ampere kan je 16Ax230V=3680Watt aan apparatuur aansluiten. Op je apparatuur staat het wattage vermeld. (achterzijde)

Tellen we even op met een schatting van het wattagae:
wekker 30
lamp 50
ps3 70
home cinema 200
pc + monitor 200
cd 40
effects en mixer 200
router 20
tv 150
laptop 70
homeplug 20

totaal: 1060 watt

Zoals je ziet kan je behoorlijk wat(t) van deze kleinere stroomverbruikers aansluiten. Het gaat mis als je de grootverbruikers bij elkaar op 1 groep zet. Een droger (2000watt) een fohn (700 watt) een tosti ijzer (500 watt) een bouwlamp (500 watt)

Toegevoegd na 2 minuten:
Als vuistregel kan je stellen dat je voorzichtig moet zijn met apparaten die veel warmte produceren. Dat zijn de grote stroomverbruikers
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zie zo op het oog geen problemen, al klinkt het als vrij veel apparatuur in 1 klein kamertje.

Problemen krijg je eigenlijk pas als je te veel grote stroomvreters tegelijk aansluit (en gebruikt), en dan zijn de problemen ook niet voor je stekkerdoos, maar voor je stoppenkast.

Een stop kan wel twintig kleine apparaatjes 'trekken' , maar zodra je, pak hem beet, een waterkoker, een frituurpan en een stijltang tegelijk gaat gebruiken, zou er wel eens een stopje kunnen springen. Dat soort apparaten kun je beter niet tegelijk gebruiken. Ik ben niet bekend met de DJ-spullen en hoe zwaar / hoeveel watt die zijn, maar als dat niet ging samen met de andere apparaten had je het vermoedelijk al gemerkt.

In de regel zit 1 kamer (of zelfs een hele verdieping) op 1 'groep', 1 stop in de stoppenkast dus. Dus of je nu al je apparaten verveeld hebt over drie stopcontacten of allemaal in dezelfde, maar voor het stroomgebruik niet uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op dezelfde groep zitten twee plafondlampen en een vriezer.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding